Annonce
Indland

Ny rapport: Statens gældsinddrivelse er fortsat i store problemer

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) og Skat kæmper stadig med at få inddrevet gæld til det offentlige. (Arkivfoto)

Flere år efter den store skandale omkring it-systemet EFI er der stadig store problemer med at inddrive gæld.

Skats inddrivelse af gæld er stadig i markante problemer. Det skriver Berlingske på baggrund af en ny rapport fra Rigsrevisionen.

Den kommer flere år efter, at Skat indledte oprydningen efter det skandaleramte inddrivelsessystem EFI, der har efterladt staten med over 116 milliarder kroner i gæld, der mangler at blive inddrevet hos borgerne.

- Rigsrevisionen betragter med stor bekymring den fortsatte vækst i de offentlige restancer, fordi den store gæld medfører væsentlige tab af skatteprovenu og svækker tilliden til skatteforvaltningen, skriver Rigsrevisionen i sin nyeste rapport ifølge Berlingske.

Næstformand for Statsrevisorerne - Folketingets revisionsenhed - Klaus Frandsen (R) siger til Berlingske om de fortsatte problemer hos Skat.

- Min oplevelse er, at de endnu ikke har fået hænderne rundt om problemerne, når det handler om inddrivelse.

- Vi hører ikke om tilstrækkeligt fremskridt til at føle os overbeviste om, at de kan komme i bund. Det gælder både den gamle, ophobede gæld, og det gælder ny gæld.

Oven på afsløringerne af, hvordan det fejlslåede system EFI havde ført til, at milliarder og atter milliarder i gæld til staten ikke blev inddrevet, varslede regeringen en oprydning.

Skat er omstruktureret og et nyt it-system er ved at blive implementeret. Men ifølge Berlingske er det støt ind i problemer og er ikke implementeret som planlagt.

Rigsrevisionen vurderer ifølge Berlingske, at det ikke er muligt at inddrive 50 milliarder kroner i gæld på grund af mangelfulde data.

- Tre et halvt år senere er inddrivelsen stadig dybt begravet i denne sump, og problemerne er endda markant stigende.

- Skattemyndighederne har igen fejlbedømt alvoren. Det er dybt tragisk, og det forhindrer sammen med problemerne med det nye it-system, at vi kan komme ud af suppedasen i en situation, hvor vi har 116 milliarder kroner ude at svømme. Det er urealistisk at få de penge hjem, siger Erik Frøkær, lektor i datalogi ved Københavns Universitet, til Berlingske.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce