Annonce
forside

Ny retning for fremtidens bymidte

Læserbrev: Koldings bymidte trænger til et løft. En ny bydesignguide skal hjælpe med at få mere grønt, mere kvalitet, blive mere helhedstøbt og alligevel sikre forskellige områder hver deres særkende. Byen opdeles i 3 slags områder: Den centrale plads omkring Nicolai Kirken og rådhuset. Handelskvarteret som er gågade kvarteret. Latinerkvarteret omkring Låsbygade.

Vi har haft en grundig proces med inddragelse af borgere, handlen og eksperter, der har været med til at give input til fremtidens bymidte. Resultatet er en guide, som løbende skal udvikles - men som sætter rammer og retninger for alt fra lamper, affaldsspande og bænke til belægning og wayfinding.

Vi har nu et godt afsæt og en retning for fremtidens bymidte, så vi løbende kan give den et fælles løft gade for gade, f.eks. når der alligevel skal udskiftes lamper, når der alligevel skal graves eller når vi får økonomisk mulighed for at tage et større ryk.

Der er både tænkt en ny måde at genbruge den gamle belægning på - cirkulær økonomi ja-tak. Der er tænkt nye måder at arbejde med lys - der fx også kan bruges til lysfestival og andre events. Der er tænkt bedre tilgængelighed ... og meget mere.

Det er godt arbejde. Nu skal vi få det fra idé til virkelighed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Annonce