Annonce
Vejen

Ny sæson: Den store gensynsfest

Formand for Vejen AOF's højskole Else Jeppesen med en af sidste sæsons foredragsholdene, komponisten Erik Sommer. Foto: Steen Rasmussen

VEJEN: Genforening her, der og alle vegne i det kommende halve års tid.

Og selvfølgelig også på forårsprogrammet i AOF i Vejen, som formand Else Jeppesen netop har offentliggjort.

Mandag den 17. februar fortæller journalist Simon Kratholm Ankjærgaard om de dramatiske 20 måneder, der gik fra afslutningen af 1. verdenskrig til kongens symbolske ridt og den store genforeningsfest på Dybbøl Banke på lige nøjagtig dét sted, hvor danskerne havde fået så læsterlige klø 56 år tidligere. Det er en fortælling om et intenst og kompliceret politisk spil – og om mange engagerede aktører, der helligede deres liv til en sag. Nogle endte som vindere, andre som tabere.

AOF åbner sæsonen allerede mandag den 27. januar, hvor eventyrer Bjørn Harvig beretter om en cykeltur fra Danmark til Iran. Turen går fra det sommerlyse Skandinavien og ud på Ruslands uendelige veje, hvor landevejsrøvere spøger og vodkaen er billig. En rejse ind i de forladte byer i Tjernobyls skygge og ud til Sortehavets bredder. Ind i Kaukasus' vilde bjerge, hvor middelalderbyer, Kalashnikovs og arrige hunde byder velkommen. Og endelig en rejse ind i Irans menneskelige mangfoldighed og til smagen af sød te.

Mandag den 3. februar er højskolelærer Anja Kjølby på tapetet med et foredrag om Frida Kahlo. Den mexicanske billedkunstner opnåede stor berømmelse i sit korte liv I hendes stærke, farverige og voldsomme billeder tog hun kampen op mod sin grumme skæbne, mod den fysiske smerte efter en alvorlig ulykke, mod kærlighedssorger og livstræthed.

Mandag den 24. februar beretter Jørgen Dieckmann Rasmussen om mødet med det moderne Indien. Foredraget fører tilhørerne til Chandigarh i provinsen Punjab, sihkernes gyldne tempel i Amritsar, Indiens hovedstad Delhi og endelig det verdensberømte mausoleum Taj Mahal. Desuden vil der blive fortalt om livet i indiske familier i dag: Er mænd og kvinder f.eks. lige, og er kastesystemet virkelig afskaffet?

Annonce

Og hvad der ellers venter

Mandag den 2. marts: Allan Høier: bohemen Bellman Bellman er nok Sveriges største visedigter.

Mandag den 9. marts: Forfatter Nis Boesdal: Historier fra det gamle Danmark.

Mandag den 16, marts: Forfatter Søren Hauge: Irlands grønne hjerte.

Mandag den 23, marts: Kulturforfatter Mogens Blume: Winston Churchill – Downing Streets største personlighed.

Foredragene finder sted i Vejen Sognegård, Nørregade 96, kl. 10.

Man skal bare møde op og huske at tage kaffe med til pausen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce