Annonce
Varde

Ny sosu-uddannelse skal holde østeuropæere i kommunen

Svitlana Bugela er i gang med uddannelsen som social- og sundhedsassistent. Hun og datteren Oleksandra kom til Danmark for syv år siden, fordi hendes mand, Volodymyr, havde fået arbejde hos en kartoffelavler i Lyne. Kommunen vil gøre mere for at sikre, at begge partnere blandt østeuropæerne er i job, for så slår de begge rødder i området. Foto: André Thorup

Varde Kommune: 6. januar 2020 starter et nyt for-forløb for østeuropæere i Varde Kommune. På et halvt år skal de blive klar til at tage en uddannelse som social- og sundhedsassistenter.

JydskeVestkysten har tidligere fortalt om det nye forløb og skrevet om ukrainske Svitlana Bugela, der snart er færdig som social- og sundhedsassistent. Som vi skrev, så er et af formålene med at rekruttere østeuropæere, at der er mangel på sosu'er i Varde Kommune.

Men tanken er også, at den nye uddannelse kan være med til at fastholde østeuropæiske familier i Varde Kommune, fortæller chefkonsulent Jørgen Nielbæk og borgmester Erik Buhl (V).

Mange mænd er kommet til Danmark for at arbejde i landbruget eksempelvis. Når de tager deres partner med, så er tesen, at mange af dem bliver hjemmegående og derfor hverken lærer sproget eller kulturen. Det gør, at familien ikke slår rødder.

Hvis partnerne også får job, så er håbet, at der er større mulighed for at få dem til at blive.

Annonce
Svitlana Bugela er i gang med uddannelsen som social- og sundhedsassistent. Hun og datteren Oleksandra kom til Danmark for syv år siden, fordi hendes mand, Volodymyr, havde fået arbejde hos en kartoffelavler i Lyne. Når kommunen vil uddanne flere østeuropæere, er det også led i en strategi for mere bosætning. Arkivfoto: André Thorup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce