Annonce
Erhverv

Ny teknik kan forlænge avocadoers liv i danske butikker

Formålet er at mindske madspild. Fotos: Gitte Kjærbøl/Henning Bagger
Udvalgte supermarkeder skal teste en særlig metode, som kan øge holdbarheden på frugt og grønt.

Der bliver i fremtiden længere mellem de bløde, brune og plettede avocadoer, hvis et nyt projekt hos Føtex og Bilka bliver en succes.

Koncernen bag butikkerne - Salling Group - tester i den kommende tid en særlig teknologi, der skal forlænge frugt og grøntsagers holdbarhed.

Og avocadoerne er de første varer, der skal lægge skræl til behandlingen.

Det oplyser Salling Group i en pressemeddelelse.

Konkret er der tale om en spiselig plantebelægning, der er bygget på skræller, frø og frugtkød, og som tilføres madvarernes overflade, så de holder deres naturlige væskeindhold - og dermed friskhed - i længere tid.

Formålet er at mindske madspild.

I første omgang er det Føtex- og Bilka-forretninger i Jylland og på Fyn, der skal sælge varer, der er behandlet med det beskyttende middel.

Men hvis det går godt, skal teknologien udbredes til resten af landet - og eventuelt til Netto, som også hører under Salling Group.

Teknologien kan ifølge koncernen forlænge holdbarheden på frugt og grønt op til halvanden gang.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce