Annonce
Regionalt

Ny trafikplan: Venstre vil også undersøge Als-Fyn forbindelse og have dobbeltspor

Venstre melder nu officielt ud, at en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er en del af partiets ønsker til en ny trafikaftale med Folketingets partier. Illustration: Cowi
Et længe ventet ekstra jernbanespor i Sønderjylland samt en forundersøgelse af en Als-Fyn forbindelse er blandt de projekter i landsdelen, som ifølge Venstre skal være en del af en stor trafikplan.

Trafik: Der er umiddelbart et flertal i Folketinget for flere store infrastrukturprojekter i landsdelen.

Således tilslutter Venstre sig nu flere af de tiltag i Syd- og Sønderjylland, som regeringen for en måned siden fremlagde i sit udspil til en ny stor trafikplan for landet.

En forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn samt et ekstra jernbanespor mellem Padborg og Fyn er blandt hovedpunkterne for Syd- og Sønderjylland i den plan, som Venstre nu går til forhandlingerne med transportminister Benny Engelbrecht (S) med. Dermed er Folketingets suverænt to største partier nu begge fortaler for nogle af de mest diskuterede syd- og sønderjyske projekter.

Annonce

Særligt dobbeltsportet og til dels Als-Fyn forbindelsen har også tidligere fået opbakning fra mange andre partier i Folketinget.

Venstre vil desuden - i lighed med Socialdemokratiet - også udbygge motorvejen omkring E45/E20 ved Kolding mod Fredericia samt opgradere vejen fra Korskroen til Varde.

Modsat regeringen ønsker Venstre at holde fast i ønsket om en midtjysk motorvej samt en opgradering af hovedvej A11 fra Tønder til Korskroen.

To spor

Ellen Trane Nørby (V), der er valgt i Sønderborg-kredsen, har længe været fortaler for at få etableret et ekstra jernbanespor på de cirka 14 kilometer mellem Padborg og Tinglev. I dag udgør det ene spor i perioder en flaskehals for togtransport ind og ud af Danmark. Samtidig er strækningen sårbar i tilfælde af uheld.

Sagen kort

Regeringen inviterer nu Folketingets partier til forhandlinger om en ny stor trafikaftale for hele landet. Forventningen er, at der kan landes en aftale før sommerferien.

Projektet, som ifølge Transportministeriet anslås til omkring 800 millioner kroner, var ikke en del af den tidligere Venstre-ledet regerings plan i 2019. Den blev fremlagt sammen med regeringspartierne de konservative og Liberal Alliance samt Dansk Folkeparti.

- Venstre var med til at få strækningen mellem Vojens og Vamdrup dobbeltsporet (stod færdig i 2015, red.), og vi sagde dengang, at vi ønskede den sidste del mellem Padborg og Tinglev med. Vi har kæmpet for det lige siden, men det er ikke alt, man kan få flertal for. Nu lægger vi åbent frem, hvad Venstre går til forhandlingerne med, og hvad vi vil prioritere, siger Ellen Trane Nørby.

Annonce

Linjeføringer

Venstre vil også afsætte 20 millioner kroner til en udvidet forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Ellen Trane Nørby påpeger, at det er nødvendigt at få undersøgt forskellige linjeføringer. På Fyn er der således frygt for at få en større vej gennem det naturskønne Svanninge Bakker.

- Dem skal vi slet ikke røre, men når man taler om et så stor projekt, så vil der komme mange diskussioner, om det nu skal gå det ene eller andet sted. Derfor er det vigtigt, at vi på baggrund af forundersøgelsen kan parkere nogle af linjeføringerne og sige, hvor en vej hvert fald ikke skal gå, mener Venstre-politikeren.

Regeringen har tidligere meddelt, at den håber at kunne fremlægge en bred politisk aftale med Folketingets partier inden sommerferien.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce