Annonce
Kolding

Ny transportordning: Nu kan demente komme mere ud

Demente borgere får fremover samme mulighed for at blive kørt til indkøb, aktiviteter og besøg som gangbesværede og folk med synshandicap har i dag. Foto: Kolding Kommune
Med et tilskud på 2,6 millioner kroner fra Sundhedsstyrelsen kan demente borgere i Kolding nu også bruge den eksisterende handicapkørselsordning.

Kolding: Demente borgere i Kolding får fremover bedre muligheder for at komme lidt ud af og til.

Kolding Kommune har fået 2,6 millioner kroner fra Sundhedsstyrelsen til at gøre det lettere for mennesker med demens at blive transporteret rundt.

Det betyder, at borgere med demens, der bor hjemme, fremover kan bruge den eksisterende handicapkørselsordning på lige fod med borgere med gangbesvær og synshandicap, som allerede i dag har denne mulighed, da de ikke kan tage bus eller anden kollektiv trafik.

De demente kan i fremtiden blive visiteret til ordningen og kan dermed blive kørt til fritidsformål, indkøbsture, familiebesøg og til andre kørselsbehov.

Seniorudvalgsformand Søren Rasmussen er glad for, at borgere med demens nu kan bruge handicapkørselsordningen, og han understreger, at alle - også demente - har behov for at komme ud blandt andre mennesker engang imellem.

- Handicapkørsel er jo normalt kun for gangbesværede og meget svagtseende borgere. Men nu kan borgere med demensdiagnose også benytte handicapkørselsordningen. Det betyder, at vi transportmæssigt sidestiller borgere med demens med andre borgere. Transporten er således ikke længere en hindring for at kunne deltage i fritidsaktiviteter, tage på indkøbstur, besøge familie eller deltage aktivt i samfundslivet. Og hvis borgerne har brug for en ledsager under transporten, kan en hjemmehjælper eller pårørende køre gratis med, siger Søren Rasmussen i en pressemeddelelse.

Annonce

104 ture om året

At de hjemmeboende borgere med demens nu kan benytte handicapkørselsordningen betyder, at de kan køre 104 ture per år, og de kan blive hentet på deres hjemadresse og blive kørt til den adresse, de skal til.

Det er såkaldt kollektiv kørsel, hvilket betyder, at taxaen eller bussen måske samler andre passagerer op undervejs. Der er en egenbetaling på 3 kroner per kilometer - minimum 35 kroner per tur.

Senior-, sundheds- og fritidsforvaltningen skønner at 100 hjemmeboende borgere med demensdiagnose vil gøre brug af ordningen. Ordningen løber frem til den 1. april 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce