x
Annonce
Esbjerg

Nye cykelstier på vej til midtbyen

Trafikplanen er en langsigtet handleplan, der skal forme trafikudviklingen i Esbjerg midtby over de kommende år. Planen og forslaget om nye cykelstier afventer endelig politisk behandling i juni, hvorefter der følger en otte uger offentlig høring. Arkivfoto: Morten Pape
Nørrebrogade og Strandbygade er blandt de centrale færdselsårer, som politikerne i Esbjerg Kommunes Teknik & Byggeudvalg har udset sig, når der i fremtiden skal etableres flere cykelstier i bykernen.

Esbjerg Kommune: Nye cykelstier dukker op over hele Esbjerg Kommune, og der er flere på vej. De næste i køen til at blive herre over egen asfalt er cyklisterne i Esbjerg Centrum.

Det står klart, efter politikerne i Teknik & Byggeudvalget har godkendt udkastet til den nye trafikplan for Esbjerg Midtby. Af udkastet fremgår, at der er planer om en generel forbedring af de tohjuledes forhold. Det indebærer blandt andet, at man etablerer flere nye cykelstier.

- Før i tiden har man placeret cykelstierne i Esbjerg med meget spredt fægtning. Det har gjort cyklisternes transportforløb til og fra centrum meget ujævnt, og det er det, vi arbejder på at ændre. Vi forsøger at samle enderne, for lige nu er der ingen cykelstier, der fortsætter helt ind til gågaden, siger formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

Nye cykelstier

Over de senere år har man blandt andet anlagt cykelstier langs Guldagervej mellem Sdr. Tobølvej og Guldager, ved Hovedvej A1 fra Bygaden i Endrup til Hjortkærvej og langs Enderupvej i Egebæk-Hviding. Derudover har man anlagt en supercykelsti fra den sydvestlige del af Tarp ind til Havnegade i centrum – en strækning på cirka 6,5 kilometer.

Man arbejder lige nu på endnu en supercykelsti langs Baggesens Alle, Århusvej og i Skibhøj, som skal binde Østerbyen sammen med midtbyen. Cykelstien bliver anlagt fra midten af 2019 og skal stå færdig i slutningen af 2020.

Tiltagene

Politikerne skæver blandt andet til Strandbygade, hvor cyklister i dag zigzagger mellem kantstensparkerede biler og tæt myldretidstidstrafik. Det skal cykelstier i begge sider af vejen ændre, mens fartdæmpning skal sikre, at bilerne kommer ned i fart.

Også Nørrebrogade står for tur. Her vil man skaffe plads til to smalle cykelstier ved at inddrage dele af både vej og fortov. Antallet af parkeringspladser ude i kørebanerne skal reduceres til fordel for nye busstoppesteder og i samme ombæring vil man tilføje vejtræer eller andet grønt for at forskønne strækningen.

- Vi arbejder med en idé om, at en vej ikke blot behøver at være et middel til at nå fra A til B, men at en vej også kan være et forløb eller en oplevelse. Derfor er anlæggelsen af cykelstier også en anledning til at give gaderne en større overhaling ved for eksempel at plante nyt grønt, siger Søren Heide Lambertsen.

Ny cykelgade

Man overvejer desuden at gøre Norgesgade til en cykelgade i stil med den del af Kirkegade, der blev omlagt i forbindelse med etableringen af supercykelstien fra Esbjerg N.

- Vi vil gerne lede cyklisterne den vej, når de skal ned mod Banegården, men lige nu er gaden ikke ret cykelvenlig, mener udvalgsformanden.

Cykelgader er et relativt nyt begreb, præsenteret af Vejdirektoratet i 2016. Det betyder, at cykler og små knallerter har fortrinsret på kørebanen. Bilkørsel er også tilladt, men hastigheden skal svare til cyklisternes, hvilket typisk vil sige under 30 kilometer i timen. Desuden er parkering kun tilladt i særligt afmærkede båse.

Hvad med bilisterne?

Cyklister og fodgængere har i flere år været første prioritet, når politikerne i Esbjerg Kommune har tænkt trafik i midtbyen. Den linje fortsættes, hvis tiltagene i den nye trafikplan gennemføres. At man fokuserer på de bløde trafikanter, er dog ikke ensbetydende med, at man forsøger at tvinge bilisterne ud af bykernen, forsikrer udvalgsformanden.

- Slet ikke. Formålet med omlægningen af indre by er, at vi får dirigeret de forskellige trafikanter ud på hver deres veje, så de ikke ”klumper sammen” på de samme strækninger. Af hensyn til både trafikafviklingen og sikkerheden er det i alles interesse, at trafikken spredes ud over hele vejnettet, mener Søren Heide Lambertsen.

Trafikplanen er en langsigtet handleplan, der skal forme trafikudviklingen i Esbjerg midtby over de kommende år. Planen og forslaget om nye cykelstier afventer endelig politisk behandling i juni, hvorefter der følger en otte uger offentlig høring.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce