Annoncørbetalt indhold

Nye dæk på bilen? Her er de regler, du skal kende

Står du foran en udskiftning af bilens dæk eller fælge, skal du være opmærksom på gældende regler på området. Her er en gennemgang af de ting, du skal vide.
Annonce

Moderne biler er i dag omfattende udstyret, når det kommer til sikkerhed. Men noget af det vigtigste udstyr, når det kommer til bilens evne til at bringe passagerne trygt fra A til B, er ingen ny opfindelse. Det er nemlig de fire dæk, der bærer bilen og sørger for at forbinde den med asfalten på den mest effektive måde. Her må man ikke gå på kompromis med sikkerheden. Der kan nemlig være adskillige meter til forskel på, hvor god kontakt et dæk har med vejbanen og dermed, hvor godt bilen bremser. Både på tør, våd og is- og sneglat vej.

Udover at købe et dæk af god kvalitet så er det vigtigt, at man sørger for at overholde gældende lovgivning på dækområdet. Reglerne er lavet, så de er med til at beskytte personer, der færdes i trafikken. Men hvilke regler gælder egentlig for dæk og fælge i Danmark. Det ser vi nærmere på i denne artikel.

Dæktyper

Danske biler kører typisk på et af tre forskellige typer dæk: nemlig vinter-, sommer- eller helårsdæk. Selvom det ikke sner meget i Danmark, så skal man ikke have kørt mange meter en kold efterårs- eller vinterdag for at finde ud af, at det er en rigtig god ide at skifte til vinterdæk. De er blødere og mere fleksible og har en stor mængde lameller, der giver mange kanter, og dermed griber langt bedre fat i et glat underlag.

Man kan kende et vinterdæk ved, at der står “M+S” på siden af dækket. FDM og Færdselsstyrelsen anbefaler en mønsterdybde på vinterdæk på 4 mm. Bemærk i øvrigt, at mens vinterdæk er valgfrie i Danmark, så er de obligatoriske om vinteren i andre lande i Europa. Det gælder eksempelvis i Tyskland og Østrig, hvor der stilles krav om 4 mm mønsterdybde. Når frosten er væk, og vejret er varmere, kan man med fordel skifte til sommerdæk. De har en større og mere ensartet overflade, der giver bedre vejgreb og større komfort i varmere vejr. Som et tredje alternativ kan man vælge helårsdæk. De har lidt af det bedste fra de andre dæktyper, men er ikke det optimale valg til hverken sommer eller vinter.

Hvornår skal man så skifte? Det afhænger af vejret. Typisk vil det være tid til vinterdæk i oktober/november, når temperaturen kommer under 7 grader hele døgnet, og typisk vil det være tid til sommerdækkene igen i april, når forårsvarmen sætter ind. I ekstreme tilfælde kan man også overveje pigdæk, der dog kun er lovlige i Danmark i perioden 1/11 – 15/4.

Hvilke regler gælder for dæk?

Når det kommer til bilens dæk, så er der et lovkrav om en mønsterdybde på 1,6 mm i Danmark. Dybden måles i hovedmønsteret på dækket, og bestemmelsen er lavet for at sikre, at alle biler har et minimum af vejgreb. Skal du have udskiftet dine dæk, er det vigtigt at se på størrelsen af dækkene. Den skal nemlig passe til hjulomkredsen, som du kan finde informationer om i bilens registreringsattest (se også under fælge længere nede). Kører du med dæk i den forkerte størrelse, kan det have betydning for sikkerheden. Dækstørrelsen kan ses på siden af dækket.

Det er ligeledes et krav, at man kører med samme type af dæk på alle fire hjul. Det er ganske lovligt at køre med forskellige fabrikanter og forskellige mønstre, men det er ulovligt at køre med både sommer- og vinterdæk på én gang. Vær i øvrigt opmærksom på, om du kører med korrekt tryk i dækkene. Det kan typisk aflæses ved bilens brændstofklap eller i instruktionsbogen, hvor højt dæktrykket skal være. Desuden gælder det, at dækkene skal have en bæreevne, der som minimum svarer til det tilladte akseltryk, og en hastighedskode, der som minimum svarer til bilens tophastighed.

Hvilke regler gælder for fælge?

Selvom en bil ikke skal synes, når man skifter fælge, så skal man være opmærksom på, at der gælder flere regler, når man skal have nye fælge på bilen. Det kan være vanskeligt at afgøre, om man overholder reglerne på området, og derfor kan det være en god idé at søge hjælp hos fagkyndige.

Generelt gælder det, at hjulets samlede rulleomkreds (fælge og dæk) maksimalt må afvige 5 pct. fra bilens originale rulleomkreds. Det betyder, at man skal vælge dæk med en lavere profil, hvis man ønsker en større fælge. Hvis man vælger en løsning, der afviger fra den originale rulleomkreds, kan det have betydning for, om bilens speedometer viser en korrekt hastighed.

Ved udskiftning af fælgen skal man også være opmærksom på, at det såkaldte skærmreglement overholdes. Her er der tale om, at dækket og fælgen skal være inden for skærmen. Det gælder også dækkets runding og ikke kun dækfladen. Det er desuden lovpligtigt, at sporvidden, der er afstanden mellem centerlinjen på højre og venstre dæk, er uændret i forhold til den, der fremgår af typegodkendelsen. En forøgelse på 20 mm i forhold til den mindste tilladte sporvidde er dog tilladt.

Bildeleshop.dk

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.