Annonce
Erhverv

Nye danske lokomotiver rykker tættere på: Rambøll får stor opgave i Fredericia

Rambøll skal for DSB projektere ombygning og nybygning af togværksteder i Fredericia, København og Aarhus for 180 millioner kroner frem mod 2025. I disse år kommer nye lokomotiver og vogne til Danmark. De skal klargøres og vedligeholdes på værkstederne. PR-foto: Rambøll
Ingeniør- og rådgivningsvirksomheden projekterer nye og ombyggede togværksteder i Fredericia, Aarhus og København. En opgave til 180 millioner kroner.

Fredericia: DSB indkøber frem mod år 2030 en meget stor flåde af nye, eldrevne tog til afløsning af de gamle IC3 og de skandaleramte IC4, der må skrottes før tid.

I den forbindelse bygger og ombygger DSB også værksteder - blandt andet i Fredericia - til at vedligeholde og reparere lokomotiver, togsæt og vogne i takt med, de kommer til landet.

- DSB har valgt Rambøll som rådgiver til at varetage al projektering af tre nye værkstedshaller, skriver ingeniør- og rådgivningsvirksomheden i en pressemeddelelse:

- Vi er stolte af at blive valgt som rådgiver på et så stort projekt, som er det første af sin slags i Danmark. Der er i den grad tale om et multidisciplinært projekt med mange grænseflader, hvor alle vores kompetencer inden for byggeri og baneområdet skal i spil.

Annonce

Globalt firma

- Rambøll er en førende international ingeniør- og rådgivningsvirksomhed grundlagt i Danmark i 1945, skriver koncernen i pressemeddelelsen om DSB-ordren:

- I dag beskæftiger Rambøll 15.000 medarbejdere på 300 kontorer i 35 lande.

- Rambøll rådgiver inden for byggeri, transport, byudvikling, vand, miljø og sundhed, energi og management consulting.

Opgave med energivinkel

- Desuden er der mange interessenter i projektet, hvilket stiller store krav til ledelse og koordinering, udtaler Søren Brøndum, executive director i Rambølls byggeridivision.

Med i projektet er også arkitektfirmaet Gottlieb Paludan og den engelske rådgiver Mott Macdonald - underrådgiver til Rambøll.

- I DSB har vi en ambition om at nedbringe vores energiforbrug med 50 procent inden 2030, og de nye mere klimavenlige værksteder bliver et vigtigt værktøj til at nå dette mål, forklarer Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel i DSB:

- Også her vil Rambøll kunne bidrage med den rigtige viden.

Ordre på 180 mio. kr.

Værkstederne opføres i København, Aarhus og Fredericia og udgør tilsammen godt 40.000 kvadratmeter.

Opgaven, der nu er lagt i hænderne på Rambøll, har en værdi af 180 millioner kroner. I Fredericia udvides de eksisterende DSB-værksteder på banearealet nedenfor Egumvej. Udvidelsen er færdig i 2023.

I København bliver der tale om nybyggeri på banearealet ved de gamle værkstedshaller på Otto Busses Vej tæt på Dybbølsbro Station. De er klar i 2024. I Aarhus bygges der frem mod 2025 fra grunden ved Årslev vest for byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Klar til kamp om ballon-forbud: Esbjerg-politikere bokser endnu en runde

Leder For abonnenter

JV mener: Bander har kun fortjent foragt

Det er en politisk dom, der fredag faldt ved byretten i København, mener Loyal to Familia. Det er selvfølgelig noget vrøvl. Men det kan egentlig ikke undre, at bandemedlemmerne med deres systematiske lovovertrædelser ikke har respekt for, at vi lever i en retsstat. Her er det heldigvis sådan, at det er uafhængige domstole, der frikender eller dømmer de tiltalte. Fredag var dommen, at et midlertidigt politiforbud mod Loyal to Familia blev gjort permanent, og at banden blev opløst som forening. Og som det er i en retsstat, kan dommen ankes, hvilket Loyal to Familia har gjort. Så sagen fortsætter i Landsretten 1. september, og det er sandsynligt, at den tabende part i den sag vil forsøge at få en endelig afgørelse i Højesteret. Men uanset det videre forløb er det en meget opsigtsvækkende dom, da det er første gang, at en domstol opløser en forening. At danne en forening er en grundlæggende frihedsrettighed i Grundloven. Men Grundloven siger også, at foreninger, der virker ved vold eller søger at nå deres mål med vold, kan opløses ved dom. Det er heldigvis meget svært at få forbudt og opløst en forening i Danmark. Og når det gælder rockergrupper og bander, er det kompliceret for anklagemyndigheden at bevise, at de er foreninger i Grundlovens forstand. Derfor er det ikke domme som den, der fredag faldt mod Loyal to Familia, som kommer til at løse problemet med den den organiserede kriminalitet. Det kræver en konstant kamp fra myndighedernes side, og at vi som samfund ikke falder for fristelsen til at forherlige bander. De har kun fortjent fordømmelse og foragt. Forhåbentlig vil dommen dog øge trygheden for landets øvrige borgere. Det er der brug for. Kriminelle bander skaber masser af ulykke og utryghed med deres tyranniske adfærd i form af trusler, vold og afpresning. At omfanget af ugerningerne er stort, viser det skræmmende store antal medlemmer af bander og rockergrupper, som lige nu er varetægtsfængslet eller afsoner en dom: 372.

Esbjerg

Esbjerg Kommune: Slut med balloner til børn efter kritik af kommunalt arrangement

Annonce