Annonce
Vejen

Nye retningslinjer for højskolerne: Det er elendigt håndværk

Der er lavet rigtig mange tiltag på højskolen for at følge alle de retningslinjer, der er udsendt. Men når ændringer ikke giver nogen mening, så hopper kæden af hos Anja Rykind-Eriksen. Foto: Dorthe Andresen
Rødding Højskole kunne onsdag byde eleverne velkommen tilbage efter mere end to måneders nedlukning, dog med en lidt anderledes hverdag, hvor eleverne blandt andet blev delt op i familiegrupper på 20 personer. Sent torsdag aften kom nye retningslinjer: Nu må der kun være otte i grupperne. Forstander Anja Rykind-Eriksen er frustreret over, at regelændringen tilsyneladende ikke er sundhedsfagligt begrundet.
Annonce

Rødding: - Jeg føler, at vi er brikker i et spil, vi ikke ved, hvad går ud på.

Sådan siger Anja Rykind-Eriksen, den ene halvdel af forstanderparret på Rødding Højskole.

Det spil, hun hentyder til, er "genåbningsspillet" og de meldinger, der kommer fra højere sted.

- Da efterskolerne fik lov til at åbne, tænkte vi, at så måtte vi også. Det måtte vi så ikke. At de fik lov til at starte, og vi ikke gjorde, var virkelig underligt, men vi indstillede os på - selvom det var enormt træls - at vi så først måtte åbne senere. Så lige pludselig skal vi åbne alligevel, halvanden uge efter efterskolerne, siger Anja Rykind-Eriksen.

Højskolen havde planlagt familiegrupper på 20 elever og inddelt elever efter det. Dagen efter åbningen modtog Anja Rykind-Eriksen nye regler, der sagde, at nu må der kun være otte i familiegrupperne - uden at det er sundhedsfagligt begrundet, og det er hun meget utilfreds med. Foto: Dorthe Andresen
Annonce

Alle regler bliver fulgt

Derfor skulle højskolen på næsten rekordtid have alting på plads.

- Med hensyn til retningslinjerne, så har vi hele tiden holdt øje med efterskolerne, for vi tænkte, at det nok var de samme regler.

På efterskolerne skulle eleverne deles ind i familiegrupper på otte elever.

- Det svarer lidt til, hvad man må ude i samfundet, så det gav god mening. Så fik vi at vide, at vi måtte have 20 i familiegrupper, og det er jo dejligt for praktikken, men vi kunne ikke forstå det, lyder det fra Anja Rykind-Eriksen.

Ifølge hende blev det fra Højskoleforeningen og Kulturministeriet hele to gange bekræftet, at der måtte være 20 i hver familiegruppe på højskolerne.

- Der var ikke mange ændringer i forhold til de oprindelige regler, men de 20 stod stadig ved magt. Så vi har inddelt eleverne i grupperne og har rendt rundt og knoklet med at lave gange ensrettet, afstandsregler og lavet en massiv rengøringsplan, for vi skulle afspritte alle kontaktflader, så vi har knoklet røven ud af bukserne, siger Anja Rykind-Eriksen og fortsætter:

- Vi fik fire dage til at få det hele startet op, inden eleverne kom tilbage. Det var ikke nemt, men glæden opvejede det.

Annonce

Nye regler

Torsdag aften - dagen efter, at eleverne var tilbage på højskolen - tikker en mail ind hos forstanderparret.

- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg torsdag klokken 22.20 skulle modtage en mail fra Kulturministeriet, hvor der står: Vi beklager, men familiegrupperne skal reduceres fra 20 til otte.

Baggrunden for den beslutning var ifølge Anja Rykind-Eriksen, at efterskolerne havde reageret på, at de kun måtte have otte elever i deres familiegrupper; de ville også gerne have 20 elever i grupperne i lighed med højskolerne.

- Der hopper min kæde altså af. Jeg kan godt forstå, at reglerne skal være ens, men to gange er det blevet godkendt, at der må være 20 i familiegrupperne. Og så skal det ændres, bare fordi det skal være retfærdigt, siger Anja Rykind-Eriksen og tilføjer:

- Det er fuldstændig urimeligt og uholdbart, at de, der bestemmer, ikke ved, hvad de laver.

Annonce

Det sår tvivl

Hun slår fast, at hun på ingen måde er sur på efterskolerne - de har bare undret sig over, at der ikke var ens regler på området.

- Men det sår tvivl om alt det, vi render rundt og gør af tiltag. I forhold til vores elever er det lidt op ad bakke, at vi hele tiden skal give nye retningslinjer. Det styrker bestemt ikke deres tro på demokratiet. De kan godt forstå, at det ikke er noget, jeg har besluttet. At jeg er helt sat ud af funktion og bare parerer ordrer.

- Og jeg vil rigtig gerne parere ordre, men jeg forstår det ikke. Jeg føler mig lidt som en marionetdukke i et teaterstykke, siger Anja Rykind-Eriksen, der nu - sammen med højskolens ansatte og elever - skal til at ændre i de oprindelige tiltag, så man fra tirsdag, hvor de nye retningslinjer gælder fra, er klar til at følge dem.

- Vi skal nok finde ud af det.

Annonce

Stor usikkerhed

Anja Rykind-Eriksen siger, at de nye retningslinjer har betydet en yderligere usikkerhed hos eleverne.

- Der var straks nogle, der spurgte, om vi kan risikere, at der kommer mere, eller om vi kan risikere, at vi bliver lukket igen, når vi ikke ved, hvad der ligger til grund for det, siger Anja Rykind-Eriksen, der af gode grunde ikke ved, hvad svarene er på de spørgsmål, men skulle der komme nye regler, så skal de være funderet i det sundhedsfaglige og ikke i det politiske.

- For det her er ikke sundhedsfagligt begrundet. Den grund, vi har fået, er at det skal være retfærdigt. Og det skal være sundhedsfagligt, ellers får man ikke mig med. Det er ikke forvirrende, det er elendigt håndværk, det er bare dumt.

Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Venstre blæser til kamp mod overnatningskrav: Koster turistbranchen milliarder

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce