Annonce
Esbjerg

Nye streger: Ingen smalle steder i p-hus i Esbjergs midtby

Skal-skal ikke. Hvis parkeringsbåsene er meget smalle, er det ikke alle bilister, der tør at binde an med en parkering i parkeringshuset i Borgergade. Derfor er båsene nu udvidet. Arkivfoto: Morten Dueholm
Parkeringspladserne i parkeringshuset i Borgergade bliver bredere i håb om at lokke flere bilister derind og udnytte kapaciteten optimalt. Udvalgsformand håber, det kan afhjælpe den trængte parkeringssituation i midtbyen.

Esbjerg: Hvis der er noget, der kan få en bilist til at overveje at parkere et sted, så er det for smalle p-båse, der giver risiko for, at man vender tilbage til et køretøj, der har fået buler fra andre parkerende.

Det har Esbjerg Kommune taget til sig, og derfor udvides de smalle p-pladser i parkeringshuset i Borgergade nu. Parkeringspladserne i Borgergades p-hus er tegnet op på ny, og hvor båsene før var 2,20 meter brede, er de nu udvidet med 30 centimeter. De 2,50 meter brede båse følger anbefalingen fra Vejdirektoratet. Ifølge formanden for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S), har det kostet et par p-pladser, men han mener, de er godt givet ud, hvis det betyder, at bilisterne lærer at elske parkeringshuset i Borgergade.

- Mange pladser står desværre ubenyttet hen i spidsbelastningsperioder, og det kan skyldes, at bilisterne ikke er helt trygge ved parkere og bakke ud af smalle båse, siger udvalgsformanden, der nu opfordrer bilisterne til at prøve lykken i midtbyens parkerings-roulette.

Annonce

114 pladser væk

Der er grund til at tro, at bilisterne tager opfordringen til sig. Med opførslen af det nye parkeringshus i Danmarksgade er der pres på parkeringspladserne i indre by, fordi 114 pladser sløjfes midlertidigt frem til 2020. At der til den tid står et parkeringshus klar i fem dæk med 369 p-pladser er en ringe trøst for bilister, der lige nu hver dag skal finde et sted at sætte bilen.

- Vi håber, at de bredere båse, der skal føre til en bedre udnyttelse af p-huset i Borgergade, kan afhjælpe den nuværende situation, hvor parkeringspladsen i Danmarksgade konverteres til et nyt p-hus, siger Søren Heide Lambertsen. Bilister skal i øvrigt stadig huske at sætte p-skiven for at nyde godt af de to-timers gratis parkering i p-huset uden at risikere en parkerings-afgift i forruden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Vodkatyv måtte køres på skadestuen

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce