Annonce
Esbjerg

Nyt p-system skal gøre det lettere at være bilist i midtbyen

Det nye dynamiske p-henvisningssystem består af en række elektroniske tavler, der i realtid kan oplyse bilister i centrum om, hvor mange ledige båse der er på de største parkeringspladser. Billedet her er fra Ribe. Arkivfoto: René Aunsbjerg Fogh
De dynamiske parkeringstavler er med syv måneders forsinkelse klar til brug i Esbjerg Midtby.
Annonce

Esbjerg: Hvor kan jeg parkere?

Det spørgsmål skulle gerne blive væsentligt lettere at finde svar på i fremtiden, for nu er installationen af Esbjergs nye dynamiske parkeringstavler færdig og systemet klar til brug. Det sker med syv måneders forsinkelse efter store tekniske problemer i Ribe, hvor systemet blev sat op i juli 2019.

De nye tavler kan i realtid vise, hvor mange ledige p-båse der er på de største parkeringspladser i byen, og de er placeret således, at de leder trafikanterne frem til pladserne ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. På den måde håber man at kunne mindske en del af sive-trafikken i centrum.

- Med tavlerne skal bilisterne gerne kunne køre direkte hen på en parkeringsplads med ledig kapacitet, så de ikke skal cirkulere rundt i hele midtbyen for at lede. Det skal gøre det mere komfortabelt at besøge centrum i bil, og samtidigt lette trykket på nogle af de små veje, fordi trafikken bliver mere målrettet, siger formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (V).

Han er lettet over, at man endelig er i mål med projektet efter et "mareridts-forløb" på grund af problemerne i Ribe.

Annonce

Tyndslidt tålmodighed

Her nåede tavlerne ikke at være tændt i meget mere end en uge, før den Næstved-baserede leverandør, Atki, måtte trække stikket igen. Først efter flere måneder lykkedes det at få tavlerne op at køre igen, men så sent som i oktober måned måtte dele af systemet re-kalibreres, fordi der var problemer med en række sensorer.

- Vores tålmodighed var tyndslidt til sidst. For en måneds tid siden havde vi et alvorsord med leverandøren. Her bad vi dem om at stramme an, og vi gjorde det klart, at vi ikke ville tage systemet i Esbjerg i brug, før det var gennemtestet og godkendt. Siden har de virkelig løftet opgaven. De skruede tempoet i vejret, og de har leveret på det, de skulle. Nu krydser vi fingre for, at systemet fungerer, som det skal og uden videre problemer, sådan som de forsikret os, siger Søren Heide Lambertsen.

I Esbjerg bliver tavlerne også sat op ved Sydvestjysk Sygehus, Broen Shopping og Esbjerg Havn. De skal dog selv klare regningen. De dynamiske tavler koster cirka 15.000 kroner stykket, mens almindelige statiske p-tavler koster cirka 5000 kroner stykket.

Systemet har kostet Esbjerg Kommune over seks millioner kroner.

Dynamisk parkerings-henvisning

Dynamisk p-henvisning er skilte, der henviser til de større kommunale parkeringspladser i Ribe og Esbjerg. Enkelte privatejede pladser betaler selv for at blive en del af ordningen.

De dynamiske tavler angiver, hvor mange pladser der er ledige rundt omkring i byen. 

På den enkelte parkeringsplads installeres en række sensorer, der kan sende signal ud til skiltene om, hvor mange båse, der er ledige.

Systemet har kostet Esbjerg Kommune i alt 6,5 millioner kroner. Pengene blev lagt til side af det daværende byråd tilbage i 2017, og det var oprindeligt planen, at tavlerne skulle være klar i Ribe allerede i 2018, men projektet blev udskudt og senere ramt af flere forsinkelser. Det fik i efteråret Ribe Handelsstandsforening til at trække sit tilbud om medfinansiering. Dermed stod Esbjerg Kommune tilbage med en ekstraregning på 250.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Tosprogede elever får lavere karakterer, og færre på Kolding Gymnasium har forældre med videregående uddannelse

Coronavirus

Live: Partier afviser regeringens forslag om øget brug af mundbind

Navne For abonnenter

Edel er ny leder på Koldinghus: Som barn tænkte jeg, at når jeg bliver voksen, så køber jeg slottet og flytter ind

Annonce