Annonce
Esbjerg

Nyt politisk opgør på vej om Museumspladsen

Henrik Vallø, Borgerlisten, er betydeligt træt af, at der er lagt op til et omfattende byggeri og ingen decideret p-kælder under Museumspladsen, så byen kan komme på forkant med p-behovet. Arkivfoto: Chresten Bergh
Hverken Dansk Folkeparti eller Borgerlisten vil være med til en helhedsplan for Museumspladsen og banegårdsområdet, der ikke fremtidssikrer behovet for parkeringspladser, og begge siger klart nej til stort boligbyggeri på pladsen.

Esbjerg Kommune: Det trækker op til et nyt politisk opgør om, hvad der skal ske med langtidsparkeringen Museumspladsen i takt med, at afgørelsens time for den parallelkonkurrence om en ny helhedsplan for både banegårdsområdet og Museumspladsen nærmer sig.

Sagen, der fik et afgørende udfald ved det forgangne kommunalvalg, hvor Borgerlistens Henrik Vallø som betingelse for at levere den afgørende støtte til borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) betingede sig, at Ungdomsbos udskældte boligprojekt på pladsen blev skrinlagt, spøger således igen i et byråd, hvor Jesper Frost Rasmussens spinkle borgerlige flertal hviler på et enkelt mandat.

Beboere omkring Museumspladsen og andre interessenter har i konkurrenceprocessen været inddraget, men Museumspladsens Arbejdsgruppe er rasende over de foreløbige resultater, den er blevet præsenteret for. Gruppens kritikpunkter er blandt andet, at ingen af forslagene opererer med at løse det store parkeringsbehov i form af p-kælder under pladsen, at der lægges op til voldsomt stort boligbyggeri og et kun sporadisk mere grønt præg. Og gruppen bakkes på forkant op i kritikken af både Henrik Vallø og af Dansk Folkepartis gruppeformand, Olfert Krog.

Annonce

Jeg forstår simpelthen ikke, at man samler på de tabersager.

Olfert Krog, gruppeformand for DF

Nej og nej

- Borgerlisten indgik på valgnatten en aftale med Venstre, og når vi laver aftaler, så holder vi dem. Det er min klare forventning, at andre også gør det. Vi har jo en forståelse om det her: at det godt kan være, der skal være et eller andet boligbyggeri i mindre skala på Museumspladsen, men at størstedelen skal være grøn park, og at vi skal have lavet parkeringsløsning under jorden - gerne i to dæk, så vi kommer foran det mangeårige parkeringsproblem i midtbyen. De forslag, jeg har set, er ikke i nærheden af at minde om det, vi har aftalt. Alle borgerne i midtbyen ønsker grønne åndehuller og parkering, og vi er nødt til at værne om de få åndehuller, vi har, siger Henrik Vallø, der dog tilføjer, at han kun har set midtvejsforslagene i konkurrencen.

Hvad er der til hinder for, at man gennemfører et af konkurrenceforslagene med et flertal uden om Borgerlisten?

- Hvis det sker - og det har jeg meget vanskeligt ved at forestille mig - er vores konstitueringsaftale faldet til jorden. Og dermed ophører også samarbejdet i andre sammenhænge.

Dansk Folkepartis Olfert Krog er på linje med Henrik Vallø, men påpeger, at han ikke har set de tre konkurrenceforslag:

- Vi kan under ingen omstændigheder undvære en eneste af de 279 langtidsparkeringspladser, der er på Museumspladsen, og vi står ved, hvad vi sagde før valget, hvor vi heller ikke kunne gå ind for Ungdomsbos boligprojekt på pladsen. Jeg synes, det lyder meget mærkeligt, hvis man nu opererer med et omtrent ligeså stort byggeri samme sted. Jeg forstår simpelthen ikke, at man samler på de tabersager, siger han.

Læg til og træk fra

Ifølge et parkeringsnotat, som JydskeVestkysten har fået fremsendt fra kommunen, er en af forudsætningerne i parkeringsberegningerne, at 100 af de 279 p-pladser på Museumspladsen i dag anvendes af togpendlere, og dermed benyttes kun 179 af pladserne af bymidtens brugere og beboere. Således kan man - i henhold til notatet - roligt fratrække de 100 og skubbe dem over i en eventuel p-løsning hos DSB bag det gamle godspakhus.

Hverken Olfert Krog eller Henrik Vallø anerkender umiddelbart, at kun de 179 pladser optages af beboere og folk, der arbejder i byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Der blitzes på Lunderskovvej

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Vejen

Drenge fra Jels Roklub vandt sølv til DM

Annonce