Annonce
Kolding

Nyt rekordregnskab fra Dansk Auto Logik, der runder 300 ansatte

- Vi er glade og stolte over det resultat, vi laver i det seneste regnskab. Igen i år har det været et år, hvor vi udnytter vores kapacitet fuldt ud. Vi har kørt med fulde lastbiler. Derfor har det været et godt og effektivt år, siger administrerende direktør Kurt Rath. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Markedsandelen ligger på cirka 80 procent, og antallet af medarbejdere er næsten fordoblet på fem år i Dansk Auto Logik.

Vamdrup: Når danskere sætter sig ind i en fabriksny bil, har det nye dollargrin højst sandsynligt stået på ladet af en transporter fra Dansk Auto Logik, der har hovedsæde i Vamdrup. Når salget af fabriksnye biler slår rekorder, mens virksomheden sidder på 80 procent af markedet for nye biler, så er der potentiale for en god forretning.

Den dominerende position er omsat i millionoverskud i mange år, og virksomheden fortsætter i samme høje gear, og lander i 2016/2017-regnskabet et overskud på 24 millioner kroner mod 18,7 millioner kroner sidste år. I samme periode steg omsætningen fra 332 til 377 millioner kroner.

Det høje tempo betyder, at selskabet, der transporterer og ombygger biler for danske bilforhandlere, nu beskæftiger over 300 mand.

Det er næsten en fordobling i forhold til for fem år siden, hvor der var 168 mand i transportselskabet.

Annonce

- Vi har haft pæne overskud, men vi har også brugt mange penge. Når vi taler udvidelser og nye lastbiler, så har vi vel investeret cirka 185 millioner kroner de seneste tre år.

Administrerede direktør Kurt Rath

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er ejet af grundlæggerende Bent O. Jørgensen, som stiftede firmaet i 1962. Virksomheden har en egenkapital på 277 millioner kroner.

Nye lastbiler

- Helt grundlæggende er vi glade og stolte over det resultat, vi laver i det seneste regnskab. Igen i år har det været et år, hvor vi udnytter vores kapacitet fuldt ud. Vi har kørt med fulde lastbiler. Derfor har det været et godt og effektivt år, siger administrerende direktør Kurt Rath.

Virksomheden har siden 2015 også udvidet arealet gentagende gange. Både på terminalen i Vamdrup og Ringsted, og lige nu har virksomheden mere end 500.000 asfalterede kvadratmeter. Samtidig bliver man ved med at købe nye lastbiler.

- Vi har haft pæne overskud, men vi har også brugt mange penge. Når vi taler udvidelser og nye lastbiler, så har vi vel investeret cirka 185 millioner kroner de seneste tre år. Og vi har fortsat lastbiler, der er 11 år gamle, og lige nu er vi ved at lukke en handel på 15 nye lastbiler, siger Kurt Rath.

Virksomheden har cirka 150 lastbiler. Udvidelsen af vognparken betyder, at syv-otte af de ældste lastbiler sælges fra.

Udenlandske vogne

Men selvom antallet af medarbejdere og lastbiler vokser, så har Dansk Auto Logik i spidsbelastningsperioder de seneste to år benyttet sig af udenlandske transportere til at flytte biler mellem terminalerne.

- Nogle af de udenlandske vognmænd, der leverer til vores terminaler, de tager måske en tur eller to i Danmark, når de leverer biler til os. Det er reguleret af cabotage-reglerne, og de kører typisk mellem vores egne terminaler. Vi har fortsat en klar strategi om, at vi prioriterer dansktalende chauffører, når vi kommer ud til forhandlerne i Danmark, siger Kurt Rath.

Det er andet år, at virksomheden har benyttet sig af muligheden.

- Vi har nogle spidsbelastninger blandt andet op til sommerferien, hvor mange udlejningsselskaber skifter ud i flåden. Der kan vi ikke følge med. Men der er ingen tvivl om, at vi foretrækker danske chauffører, når vi afleverer biler til forhandlere. Der bliver bilen tjekket for skader, og der foregår kommunikationen meget bedre, hvis vi har en dansktalende chauffør, siger Kurt Rath.

Virksomheden forventer, at omsætningen og resultatet stiger med mellem fem og ti procent i det kommende år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Ædle dråber i nye rammer

Leder For abonnenter

JV mener: Først nu er Britta Nielsen dømt

Det har vakt berettiget opsigt, at det over en lang årrække lykkedes Britta Nielsen at stjæle over 100 millioner kroner, som ellers skulle være brugt til gavn for de svageste borgere i samfundet. Hvordan kunne en betroet offentligt ansat optræde så kynisk? Og hvordan kunne kontrolmekanismerne i en ellers gennemreguleret offentlig sektor svigte i så uhørt grad? Det er spørgsmål, mange danskere savner gode svar på. Og med god grund. For Britta Nielsen-sagen er sammen med andre statslige skandaler i de senere år med til at skabe tvivl om, hvorvidt vores samfund virkelig er så ukorrupt og velfungerende, som vi ellers godt kan lide at bryste os af. Desværre har Britta Nielsen også kunnet have oplevelsen af at være dømt på forhånd. Her er, hvad daværende socialminister Mai Marcado (K) sagde om Britta Nielsen i efteråret 2018 til Berlingske: - Man er virkelig gennemgående et dårligt menneske, når man vælger at stjæle fra den her gruppe. Så har man jo ingen moral og ingen nedre grænse for anstændighed. Mai Mercado havde fuldstændig ret i sin bedømmelse af Britta Nielsen. Men det var meget upassende, at hun stemplede Britta Nielsen som skyldig, inden retten havde talt. Det var en udtalelse, der formentlig er i strid med god forvaltningsskik, da Mai Mercado på det tidspunkt var minister og dermed havde et særligt ansvar. Såvel borgere, medier som politikere kan undervejs i en så omtalt sag som denne nemt komme til at bruge formuleringer, der reelt slår fast, at den mistænkte er skyldig. Men det er meget vigtigt, at vi holder fast i, at det kun er de uafhængige domstole, som kan frikende eller dømme en anklaget. Det skal også gælde for en gennemført kynisk svindler som Britta Nielsen. Selv om hun siden efteråret 2018 af de fleste har været opfattet som skyldig, var det først tirsdag klokken 16.30, at hun fik sin dom ved Københavns Byret. Mange vil nok mene, at hun havde fortjent en længere straf end de seks år og seks måneders fængsel, det blev til. Men det er ligegyldigt for Britta Nielsens sag, hvad den enkelte borger mener. Retten har talt, og sådan skal det være i et retssamfund.

112

Sag mod bisidder, der hængte jobcenter-ansatte ud på YouTube, er blevet udsat: Dommeren undersøges for at være inhabil

Annonce