Annonce
Tønder

Nyt sønderjysk team vil køre stærkt

Team Jørgen Hansen Biler med Mathias Lund - til venstre - og Ole Petersen. To sønderjyder, der vil være med der, hvor der bliver kørt stærkest i superklassen i dansk motorsport. Privatfoto
Ole Petersen fra Bredebro og Mathias Lund fra Haderslev er et nyt makkerpar i dansk motorsport - og de er på jagt efter titler.

Bredebro/Haderslev: Racerkørerne Ole Petersen fra Bredebro og Mathias Lund fra Haderslev har besluttet at danne et nyt team, og de forbereder sig til en ny sæson i den danske Super GT-serie med ambitioner om at være med helt fremme i feltet.

Og én plus én giver i øvrigt tre sønderjyder, for Petersen og Lund får mekaniker Brian Wede som en meget vigtig samarbejdspartner i teamet, der får navnet Team Jørgen Hansen Biler.

Brian Wede er for tiden ved at skille begge bilerne helt ned til de mindste skruer, og derefter samler han de to biler igen, så de er klar til forberedelserne i marts og til sæsonstarten i april.

Annonce

Høje ambitioner

Ole Petersen har været med i serien lige siden Supertourisme, nu Super GT, kom til Danmark, og i 2019-sæsonen vandt han sæsonens finaleløb.

- Det er godt for klassen, at Ole er med igen, og jeg tror på ham og ser Ole blandt favoritterne til 2020-mesterskabet i superklassen, og Mathias viste virkelig sit talent i 2019-finalen, siger promotor Tom Gaarde Pedersen fra Super GT Danmark.

Han stod som ejer af Team Jørgen Hansen Biler i 2019, men teamet er nu overtaget af familierne Petersen og Lund.

Mathias Lund debuterede i 2019 i Super GT Danmark og efter lige at have følt sig frem, blev han både bedre og hurtigere.

- Ole og jeg har store ambitioner. Selvfølgelig kører Ole efter mesterskabet i pro-klassen, og det samme gør jeg i am-klassen, og så håber vi at være med i racet om et team-mesterskab, siger Mathias Lund.

Ole Petersen stiller også op i 2020-sæsonen med store forhåbninger.

- Hvis jeg ikke troede på, at jeg kan vinde, så skulle jeg holde mig langt væk, men jeg ved, at der hen over en sæson også skal held til for at slutte øverst på podiet.

De to sønderjyder forbereder sig - når deres biler er samlet igen - på Padborg Park inden sæsonåbningen på Jyllandsringen i april.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce