Annonce
Erhverv

Nyt samarbejde giver bedre betingelser for Billund-selskab

Global Reach Aviation fra Billund og Copenhagen AirTaxi indgår nu et forpligtende samarbejde. De to virksomheder kan dermed deles om en række udgifter og opnå stordriftsfordele, der giver bedre betingelser for begge selskaber. Foto: Global Reach Aviation.
Luftfartsselskabet Global Reach Aviation, som hører hjemme i Billund, har indgået en samarbejdsaftale med Copenhagen AirTaxi. En aftale, der skal sikre begge selskaber bedre betingelser for taxaflyvninger.
Annonce

Billund: Et nyt samarbejde skal give nye muligheder for det Billund-baserede luftfartsselskab Global Reach Aviation. Firmaet med det ikke så mundrette navn blev grundlagt i 2015 og har specialiseret sig i taxaflyvninger, hvor sportshold, musikgrupper, virksomheder eller andre forsamlinger af mennesker beder om at blive fløjet til og fra bestemte destinationer.

- Det kan være, at vi flyver for nogle, der skal til en messe i Køln, Bruxelles eller Paris. Så flyver vi dem ud, fortæller Jacob Rasmussen, der er administrerende direktør i Global Reach Aviation.

Et nyt samarbejde med Copenhagen AirTaxi, som holder til i Roskilde Lufthavn, skal nu sikre begge virksomheder bedre arbejdsbetingelser. De to selskaber tilbyder begge taxaflyvninger, men de sigter mod hver deres målgrupper og har derfor ikke været konkurrenter.

- De har en flyveskole, og de har helikoptere i Grønland, og de har en fast rute til Anholt. Vi flyver kun charter over 19 sæder, hvor Copenhagen AirTaxi kun laver charter under 19 sæder. Så vi er overhovedet ikke konkurrenter, siger Jacob Rasmussen.

Ved at arbejde sammen kan de to selskaber nu i stedet opnå stordriftsfordele inden for flere områder.

Annonce

Flyet flyder rundt

Global Reach Aviation beskæftiger i alt 16 medarbejdere, og virksomheden har sin base i Billund. Alligevel er flyets base på mange måder flydende.

- Vi har base i Billund, men vores fly lever et liv, hvor det flyder meget rundt. Om sommeren tager det måske afsted og lander i Frankfurt, og så kan det være, vi har en tjeneste derfra med et nyt crew. Så flyet tager ikke altid hjem, for hvis vi har været i Paris og næste dag har en opgave fra Berlin, flytter vi det bare til Berlin, fortæller Jacob Rasmussen.

Global Reach Aviation har hidtil fløjet på tysk AOC, som er en myndighedslicens til at drive kommerciel luftfart. Med samarbejdet med det københavnske selskab, vil der fremover blive fløjet på dansk licens.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce