Annonce
Tønder

Nyt slogan skal vende nedtur til optur for Tønder Kommune

Tønder får sandsynligvis i slutningen af måneden et nyt slogan: "Rig på tur". Det er Vækstråd Tønder, der har bestilt sloganet, som Tønder Kommune har betalt 250.000 kroner for. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

På et pressemøde onsdag blev Tønder Kommunes nye slogan, "Rig på tur", præsenteret af Vækstråd Tønder med formand (og borgmester) Henrik Frandsen (V) i spidsen. Det nye slogan skal øge kendskabet til Tønder Kommune.

TØNDER: Et slogan defineres som en kort, koncentreret formulering, der i systematisk gentagelse bruges til markedsføring af produkter, et mål med politisk eller kommercielt indhold, idéer eller personer.

Sådan et har Tønder Kommune nu fået et bud i form af det nye slogan, "Rig på tur".

Sloganet blev præsenteret på et pressemøde onsdag formiddag i Digegrevens Hus i Tønders Vestergade, hvor blandt andre Vækstråd Tønders formand Henrik Frandsen (V) deltog. Det samme gjorde sloganets ophavsmand, Jens Hansen, direktør for Aros Kommunikation, der i et udbud tidligere på året vandt slogankonkurrencen.

I præsentationen påpegede Jens Hansen, at sloganet ikke er opstået mellem smarte reklame- og kommunikationskonsulenter i Aarhus - det er opstået i Tønder Kommune i samspil med de mange borgere, der er interviewet forud for arbejdet med sloganet.

Annonce

Et udpluk af de slogans, der skal sælge danske kommuner

I 2015 samlede nyhedssitet Bureaubiz 40 slogans for danske kommuner.Her følger en række kommuner - Furesø, Lemvig, Viborg, Ballerup, Holstebro, Ringkøbing-Skjern og Fanø. Prøv, om du kan gætte hvilken kommune, der står bag det enkelte slogan:

1. "Kvalitet i livet - hele livet"

2. "Naturens rige"

3. "Vi skaber løsninger sammen"

4. "Dråber af kultur i alt"

5. "Vi satser på mennesker".

6. "Bakker og bølgers land".

7. "Glæd dig".

Svar: 1: Fanø, 2: Ringkøbing-Skjern, 3: Furesø, 4: Holstebro, 5: Ballerup, 6: Lemvig og 7: Viborg.

"Rig på tur" kan versioneres til blandt andet "Der er tur i ..." Det nye slogan blev præsenteret i Digegrevens Hus i Tønder onsdag. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Positive tilbagemeldinger

Opgaven har ikke umiddelbart været så svær og krævende, som man kunne tro, afslørede Aros-direktøren.

- Opgaven har været spændende og også lidt udfordrende. I drømmer ikke om, hvor meget man kender til Tønder Kommune i forvejen, sagde Jens Hansen, der for en måneds tid siden fik præsenteret "Rig på tur" for den samlede kommunalbestyrelse.

Ifølge vækstrådets formand, borgmester Henrik Frandsen, var præsentationen en øjenåbner for lokalpolitikerne.

- Der var stor opbakning til sloganet og mange mente, at det var godt fundet på. Jeg har mange positive tilbagemeldinger, sagde formanden på pressemødet.

For enden af bordet ses Aros Kommunikations direktør, Jens Hansen, som har udarbejdet det nye slogan. Men det er ikke opstået i Aarhus. Det er opstået i Tønder, slog han fast under onsdagens præsentation. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Optur og kreatur

Det er meningen, at sloganet skal være med til at brande Tønder Kommune. Ligesom det også skal være med til at øge kendskabet til Tønder Kommune, ligesom det skal sikre et bedre omdømme og give øget stolthed til kommunens borgere.

For at nå frem til "Rig på tur" har Aros Kommunikation interviewet 25 personer, og fået input fra 110 personer fra kommunen. Derudover er en hel klasse på erhvervsuddannelsen EUX blevet interviewet til projektet.

Endelig blev der i sommer afholdt et borgermøde i Løgumkloster, hvor idéer og indtryk til det nye slogan blev drøftet.

Jens Hansen lagde på pressemødet vægt på, at antallet af positive ord, der ender på tur, langt overvejer antallet af negative. Og så listede han ellers turord op, som kan associeres med Tønder Kommune: Arkitektur, natur, kultur, madkultur, slusetur, klaviatur, optur og marsktur. Ja, endog kreatur.

Ifølge Jens Hansen skal et slogan, for at være godt og "spiseligt" også overlade noget til den enkelte, så man selv kan bygge videre på sin egen turfortolkning.

Formand for Tønder Handelsstandsforening, Anders Jacobsen, ser meget frem til at få det nye slogan i brug. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Slogan til kvart million

Dén er Anders Jacobsen, der er formand for Handelsstandsforeningen i Tønder, helt med på:

- "Rig på tur" kan integreres i markedsføringen af Tønder Kommune. Det er et kreativt element og ikke selvhøjtideligt.

Også Martin Iversen fra Tønder Vækstråd udtrykte begejstring for det nye slogan:

- I stedet for at turisterne bliver i kommunen i tre-fire dage, så skal de på rundtur, så de bliver i fem-seks dage, siger Martin Iversen, der er direktør for Enjoy Resorts.

Inden det nye slogan kan tages i brug, skal kommunalbestyrelsen vedtage det. Punktet er på dagsordenen den 25. oktober.

Men står det til Anders Jacobsen, kan det kun gå for langsomt:

- Jeg kan næsten ikke vente på at bruge det - det kan ikke gå hurtigt nok.

Det nye slogan har kostet Tønder Kommunes borgere 250.000 kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce