Annonce
Sønderborg

Nyt styresystem sætter mere fart på gammel klapbro

Der er henover sommeren udført en komplet opgradering af broens styring. Arkivfoto: Timo Battefeld
En gennemgribende modernisering af styringen af Kong Chr. X’s Bro er afsluttet, så den nu fjernbetjenes fra Sønderborgs vagtcentral.
Annonce

Sønderborg: Kong Chr. X’s bro har fået installeret et moderne kontrol- og styresystem, der løfter Sønderborgs trafikale knudepunkt ind i det 21. århundrede.

- Med det gamle system kunne man ikke styre lukningen præcist nok. Når broen lukker går den ene broklap ned og lukker sig oven på den anden. Det bør ske automatisk, men til sidst var man tvunget til at stoppe den automatiske lukning, når den ene broklap stod ca. en meter over den anden. For at skåne mekanikken slog man derefter over på manuel lukning og udførte den sidste del af lukningen med håndbetjening, forklarer Michael Jørgensen, der projektchef i Industri-Automatik, som har stået for arbejdet.

Industri-Automatik fra Gråsten udvikler styrings- og automationsløsninger til en bred vifte af virksomheder på det danske og tyske marked blandt andet Danish Crown, Kohberg Bakery Group, Strøjer Tegl og Danpo. Den er grundlagt i 2005 og har i dag otte ansatte.

Annonce

Fjernbetjenes via skyen

Blandt andet har Industri-Automatik nu sørget for, at den 90-årige bro nu kan fjernbetjenes via skyen. Desuden sparer det nye styresystem mandskabsressourcer og øger den hastighed, hvormed broen åbner og lukker.

Den ikoniske bro blev indviet i 1930 og sidst moderniseret i 90’erne. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard

På trods af sin vægt og størrelse er Kong Chr. X’s bro et stykke delikat mekanik. Broklapperne holdes i balance af usynlige kontravægte i bropillerne og klapperne skal styres med stor præcision for at kunne åbne og lukke optimalt, men alderen var begyndte at kunne ses.

De seneste måneder op til ombygningen havde man således problemer med broens automatiske lukkemekanisme, så man måtte styre den sidste del af lukningen manuelt, hvilket forlængede den samlede åbne- og lukketid.

Nu sker lukningen igen automatisk. Desuden styres Kong Chr. X’s Bro ikke længere fra brohuset, der tidligere var bemandet otte timer i døgnet om vinteren og 16 timer om sommeren.

Annonce

Overvågning og lystavler

Broen fjernbetjenes via skyen fra Sønderborgs gamle havnekontor, der er base for byens vagtcentral. Herfra styrer man også åbningen af Egernsundbroen.


I begyndelsen havde vi problemer med kommunikationshastigheden i netværket, der betød, at vi ikke kunne få broens sikkerhedssystem til at fungere. Men det lykkedes til sidst

Projektchef Michael Jørgensen


Ud over nyt fjernbetjening rummer det nye styresystem en række yderligere tekniske opgraderinger. Blandt andet er der installeret en opdateret sikkerhedsløsning.

Broen styres ikke længere fra brohuset men nu fra Sønderborgs gamle havnekontor. Privatfoto

Desuden er der installeret kameraovervågning af trafikken både på broen og på vandet, LED-lamper på bommene og store lystavler på vandsiden, der fortæller, hvornår broen åbner.

Førhen gik kommunikationen via et søkabel mellem de to bropiller på henholdsvis Als- og Sundevedsiden. Nu sker det over et særligt højtydende MPLS-netværk.

- I begyndelsen havde vi problemer med kommunikationshastigheden i netværket, der betød, at vi ikke kunne få broens sikkerhedssystem til at fungere. Men det lykkedes til sidst, siger projektchef Michael Jørgensen.

Annonce

Flyttet på kontravægtene

Selv om Kong Chr. X’s Bro nu styres trådløst, så fortsætter broens 90 år gamle mekanik med at fungere som hidtil. Den har Industri-Automatik ikke rørt ved, bortset fra en enkelt detalje.

Der er også installeret store lystavler på vandsiden, der fortæller, hvornår broen åbner. Privatfoto

- Oprindelig er broklapperne konstrueret sådan, at de er i total balance. Klap og kontravægt vejer præcis det samme. Men da vi installerede det nye system, kunne vi ikke styre lukningen af broklapperne præcist nok, bl.a. fordi temperaturforskelle mellem vinter og sommer gør, at jernet i klapperne udvider sig i størrelse og vægt. Løsningen blev, at vi flyttede lidt på kontravægtene, så den østlige klap blev lidt mere næsetung. Derefter kunne vi styre lukningen med den nødvendige præcision, så man stresser broens mekanik så lidt som muligt, siger Michael Jørgensen.

Arbejdet var under forberedelse i seks måneder op til starten af ombygningen i begyndelsen af januar. Derefter måtte broens klapfunktion blokeres i syv uger før man gradvist kunne sætte den nye styring i drift.

Fremover fortsætter Industri-Automatik med at passe godt på broen via den aftale der er indgået med Sønderborg Kommune om at overvåge og servicere styresystemet løbende, hvilket sker fra kontoret i Gråsten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

20 projekter fordelt over 73 km vandløb: Miljøminister får flere vandløbsønsker fra Esbjerg Kommune

Kolding For abonnenter

Flere vil stoppe nedrivning: Lokal folketingspolitiker kalder boligminister i samråd om Munkebo

Trekantområdet

Finlandsparken er ikke længere en ghetto: Men corona sætter en stopper for festen

Annonce