Annonce
Trekantområdet

Nyt trafikudspil: Vejlefjordbroen kan få vinger - eller måske skal vi have en bro mere

Da Vejlefjordbroen blev udvidet for 10 år siden, blev der samtidig opsat støjværn. Måske skal værnet ned igen, så der kan monteres ekstra vejbaner på begge sider af broen, der er blandt de mest trafikerede strækninger i Vestdanmark. Arkivfoto: Benny F. Nielsen
Regeringens forslag til ny infrastrukturplan nævner en undersøgelse af to muligheder omkring Vejlefjordbroen - montering af vinger eller en ekstra bro parallelt med den nuværende.

Vejle: To ekstra vejbaner som vinger spændt på Vejlefjordbroen.

Det er en af de muligheder for at fjerne en trafikflaskehals, som skal undersøges i forbindelse med de kommende forhandlinger om fremtidens trafik i Danmark.

Regeringen spiller i dag klokken 12 ud med sit bud på store infrastrukturprojekter - blandt andet en udvidelse af motorvej E45 mellem Hornstrup og Skanderborg og omkring Kolding.

Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen (V), blev i morges briefet af transportminister Benny Engelbrecht (S), og i samtalen var der især fokus på Vejlefjordbroen:

- Når motorvejs-båndbredden bliver udvidet nord og syd for Vejle, vil det betyde ekstra pres på en bro, der i forvejen er nået kritisk trængsel, siger Vejles borgmester.

Ifølge Jens Ejner Christensen er der forståelse for problemet. Derfor sætter man en undersøgelse i gang. Den skal klarlægge, om det er mest fornuftigt at spænde vinger på broen eller alternativt at bygge en ekstra bro parallelt med den nuværende.

En vingeløsning kan ifølge borgmesteren give støjproblemer, mens en parallelbro kan give problemer med at skaffe plads til de nødvendige vejbaner på begge sider af fjorden.

Annonce

Borgmesterkandidat: Glem parallelbro

- Men overordnet er jeg glad for udspillet omkring udvidelsen af E45 og for, at der er fokus på Vejles problemer i den forbindelse, siger Jens Ejner Christensen.

Hans socialdemokratiske udfordrer ved valget 16. november, Martin Sikær, blev briefet allerede onsdag aften. Her mødte han sammen med landets socialdemokratiske borgmestre og borgmesterkandidater transportministeren og finansminister Nicolai Wammen på nettet.


Jeg er ked af, at jernbaneforbindelsen over fjorden ikke er pillet ud. Det er med til at skabe fortsat usikkerhed for beboerne i området.

Jens Ejner Christensen (V), borgmester i Vejle


Også han blev præsenteret for ideerne om vinger på broen og en parallelbro:

- Og jeg benyttede lejligheden til at problematisere en ny bro, siger Martin Sikær.

Ifølge både Martin Sikær og borgmesteren er der samtidigt afsat en milliardpulje til lokale infrastruktur-projekter - og her kan en udbygning af Vejles havnerute komme i spil.

Annonce

Bro ikke pillet ud

Jernbaneforbindelsen over Vejle Fjord er et andet hedt lokalt emne. Projektet til rundt regnet fem milliarder kroner er ifølge avisens oplysninger ikke taget ud af den samlede infrastrukturplan.

Vinger og parallelbro er undersøgt

Regeringen lægger op til en undersøgelse af muligheden for at sætte vinger på Vejlefjordbroen eller anlægge en bro parallelt med den nuværende. Allerede i 2014 fastslog Vejdirektoratet i en rapport, at det er muligt. 

Det skete i rapporten "Udbygningen af den Østjyske Motorvej."  hvor man kunne læse følgende:

"Der er opstillet og analyseret flere forskellige løsningsforslag til en udvidelse af den eksisterende bro. En udbygning med et ståldæk, der er fastgjort til den eksisterende brokant med underliggende afstivningsgitre, kan anlægges for 0,7 milliarder kroner eller 1,1 milliarder kroner inklusiv 50 % korrektionstillæg."

I rapporten konstaterer Vejdirektoratet også, at det er muligt at opføre en bro parallelt med den nuværende. Det projekt vil ifølge direktoratets beregninger løbe op i 1,7 milliarder kroner inklusiv det korrektionstillæg, som statslige myndigheder skal indregne for at tage højde for uforudsete udgifter.

Det er naturligvis ikke nok kun at udvide selve broen. Motorvejen på begge sider skal følge med. Men her var man forudseende i forbindelse med udvidelsen i 2013. Der er nemlig skabt plads til at udvide vejbanen fra seks til otte spor i forhold til broer og andre anlæg.

Projektet var ikke en del af det infrastrukturforlig, som de borgerlige partier indgik i marts 2019, en aftale, der blev bremset af regeringsskiftet i juni samme år. Men det står klart, at ingen af de borgerlige partier længere støtter ideen.

Bag lukkede døre forlyder det også, at heller ikke regeringen tror på forbindelsen, der skal skære syv minutter af rejsetiden mellem Aarhus og Odense.

Derfor er det nærliggende at tro, at broen kan indgå i de kommende forhandlinger med Folketingets øvrige partier på baggrund af dagens udspil:

- Fra Trekantområdet Danmark har vi peget på muligheden for en tredje forbindelse over Lillebælt med en togforbindelse - og hvis det bliver en realitet, kan man let hente de syv minutter på den måde, siger Vejles borgmester, der er formand for Trekant-samarbejdet mellem Vejle, Kolding, Middelfart, Fredericia, Billund, Vejen og Haderslev kommuner.

I den forbindelse er han ærgerlig over, at den midtjyske motorvej - også kendt som Hærvejsmotorvejen - ikke er en del af udspillet. Men han ser som nævnt positivt på udvidelserne af E45, der står øverst på Trekantområdets ønskeliste til ny infrastruktur.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Speedway For abonnenter

Gense årets første speedwayløb med kvalifikation til EM og VM

Annonce