Annonce
Varde

Nyt vandværk på Bøllundvej til 16,5 millioner kroner

Der deltog 62 i ØTV's generalforsamling på Hotel Hjedding. PR foto

Ølgod: Der deltog 62 i Ølgod Tekniske Værkers generalforsamling på Hotel Hjedding. Man lagde ud med generalforsamling for Ølgod Vandværk.

Ølgod Vandværk på Bøllundvej er fra 1971 og er ved at være utidssvarende. Bestyrelsen arbejder derfor med at bygge et nyt vandværk, som gerne skal være klar til at levere vand i slutningen af 2020. Det nye vandværk kommer til at ligge på Bøllundvej, hvor det nuværende vandværk ligger. Prisen for det nye vandværk forventes at løbe op i 16,5 millioner kroner.

2018 i Ølgod Fjernvarmeselskab var præget af, at HTH lukkede for deres affaldsforbrændingsanlæg. HTH har i 40 år leveret varme til Ølgods borgere. Beretning og regnskab blev enstemmigt vedtaget.

På valg var Leif Andersen, Anders Thomsen og John Christensen. Leif Andersen ønskede efter otte år i bestyrelsen ikke at genopstille. Nyvalgt blev Bjarne Nørtoft. Anders Thomsen og John Christensen blev genvalgt.

Bestyrelsen i ØTV er efter generalforsamlingen: Jan Lillegaard, John Christensen, Asbjørn Gregersen, Susanne Bergmann, Per Villadsen, Anders Thomsen og Bjarne Nørtoft.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce