Annonce
Indland

Oddere med fobi for broer får anlagt små stier i Odense

Erik Jepsen/Ritzau Scanpix
Nogle oddere er bange for at svømme under broer, og det koster dyreliv i trafikken. Odense bygger passager.

Det er skræmmende for en del oddere at svømme under broer, og derfor vælger nogle af dyrene i stedet at krydse broen via vejen.

Men den farlige færd koster hvert år mellem 30 og 40 odderliv i trafikken på landsplan, og det vil Odense Kommune gøre noget ved.

Den bygger små passager af store sten under broerne, så odderne kan komme forbi broen uden at skulle svømme eller over en trafikeret vej. Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse.

Den første passage er blevet anlagt i Borreby Møllebæk, der grænser op til Assens Kommune, og det er Jane Jegind (V), der er rådmand i By- og Kulturforvaltningen, glad for.

- Vi skal passe godt på vores natur og dyreliv i Odense. Odderen var i mange år truet på Fyn og i resten af Danmark, men den er heldigvis i fremgang igen.

- Undersøgelser viser, at den er kommet tilbage i vores vandløb, og derfor skal vi naturligvis fortsætte med at passe godt på odderne med tiltag som dette, siger hun i pressemeddelelsen.

Knud Søndergaard er funktionsleder i Odense Kommune, og ifølge ham bliver odderne fremover tænkt ind i alle projekter, der har med broer og vandløb i Odense at gøre.

- Odderen er en af vores truede arter, og i Odense Kommune er den udpeget til en af de arter, vi skal passe særligt godt på og fremme levebetingelserne på.

Indsatsen for oddere fokuserer særligt på Odense Å og vandløbene op til åen. Kommunen gennemgår området og ser, om der er steder, der er særligt farlige for odderen.

- Hvis der er det, prioriterer vi dem, og så laver vi odderpassager ved de mest kritiske steder.

- Vi håber, at vi får flere oddere, og at odderen vil brede sig til andre fynske vandløb, hvis den får nogle rigtig gode betingelser, siger han.

Oddere er nataktive dyr, der i dagtimerne helst opholder sig på afstand af mennesker. Om natten svømmer den ud og jager fisk som eksempelvis aborrer, ål og karper.

Det er ikke første gang, der bygges for at hjælpe dyrene. I 2008 blev en såkaldt faunabro over Svendborgsundmotorvejen indviet. Prisen for broen, der var særligt tiltænkt den truede hasselmus, lød på 18 millioner kroner.

Der har dog ikke været nogen håndfaste beviser på, at den nataktive mus bruger broen til at krydse motorvejen.

/ritzau/

Annonce
Pressemeddelelsen ved Odense Kommune
HedeDanmark/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

112

Beredskabet lagde en truende mast ned

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce