Annonce
Esbjerg

Olieselskab i Esbjerg skulle fyre 200: I alt 106 ansatte går frivilligt

Total i Esbjerg varslede afskedigelse af op imod 200 ansatte som følge af en reorganisering. Tallet er i stedet endt på 126 ansatte, heraf er der lavet frivillige fratrædelsesaftaler med 106 ansatte. Arkivfoto: Ken Mathiesen
Den varslede afskedigelse af op imod 200 ansatte hos Total i Esbjerg er endt med, at ”kun” 126 forlader olieselskabet. I alt 106 af dem går med frivillige aftaler. Desuden er et stort antal flyttet til nye stillinger i den globale Total-organisation.

Esbjerg: Alt og alle er i spil, lød den kontante melding fra Patrick Gilly, Totals administrerende direktør for de danske Nordsø-aktiviteter, da det franske olieselskab før sommerferien gik i gang med en omfattende omorganisering af sin danske olie- og gasvirksomhed i Esbjerg.

I nøgne tal varslede Total, at op imod 200 af de i alt omkring 1.500 medarbejdere skulle fjernes fra henholdsvis kontoret på Esbjerg Havn, et antal konsulenter samt offshore-ansatte ved selskabets oliefelter i den danske del af Nordsøen.

Forleden blev medarbejderne orienteret om reorganiseringen, som per 1. oktober skal medføre en enklere, mere fokuseret og omkostningseffektiv organisation.

I den forbindelse oplyser Total, at et centralt princip i reorganiseringen har været at finde de bedste løsninger for medarbejderne ved at tilbyde mulighed for frivillig afskedigelse og søge alternative jobmuligheder globalt i Total.

Resultatet af denne proces er, at 126 medarbejdere forlader Total. Størstedelen, i alt 106 ansatte, vil ske gennem frivillige fratrædelsesaftaler, mens 20 personer har valgt at afslå et nyt job. Siden begyndelsen af 2019 er desuden 64 medarbejdere flyttet til nye stillinger i den globale Total-organisation.

Den nye organisation ventes at beskæftige omkring 1.300 personer, hvilket også inkluderer eksterne konsulenter.

Annonce

Det er en vanskelig periode for vores organisation, og jeg er tilfreds med, at det er lykkedes os at minimere konsekvenserne for vores medarbejdere i det omfang, det er muligt.

Patrick Gilly, administrerende direktør for Totals aktiviteter i den danske nordsø

Fuld klarhed

I en skriftlig fremsendt udtalelse om status på reorganiseringen, oplyser administrerende direktør Patrick Gilly:

- Reorganiseringen har til formål at gøre os mere effektive og forandre måden, vi arbejder på, for eksempel ved bedre at udnytte vores talentfulde medarbejderes færdigheder og innovationsevne og omdefinere balancen mellem arbejdet, der udføres onshore og offshore. Det er en vanskelig periode for vores organisation, og jeg er tilfreds med, at det er lykkedes os at minimere konsekvenserne for vores medarbejdere i det omfang, det er muligt.

- Alle har nu fuld klarhed over de fremtidige roller og ansvarsområder, så vi kan realisere vores ambition med fokus på sikkerhed, en operation i topklasse og den fremtidige udvikling i den danske del af Nordsøen.

Mere moderne Tyra

Beslutningen om at transformere Totals organisationen i Esbjerg skal også ses i lyset af en midlertidig nedgang på 40 procent af Totals danske Nordsø-produktion som følge af den kæmpemæssige ombygning af Tyraplatformene.

Produktionen fra Tyra-felterne lukker efter planen ned i indeværende måned, og når det nye genopbyggede Tyra starter op igen i 2022, vil det fortsat spille en vigtig rolle som dansk kerne-infrastuktur og behandle mere end 90 procent af naturgassen fra den danske del af Nordsøen.

Men på grund af de innovative løsninger og teknologi, som er den del af det nye topmoderne Tyra, får Total ikke brug for det samme antal medarbejdere som hidtil.

Total overtog sidste år operatørrollen som det største olieselskab på dansk sokkel fra Maersk Oil.

Reorganisering

Siden det for nogle år siden kom frem, at A.P. Møller-Mærsk ønskede at afhænde sin olieforretning, Maersk Oil, er der sket omfattende ændringer i organisationen.

Med den seneste reorganisering får Total i Esbjerg blandt andet en slankere struktur ved, at der fremadrettet skal udpeges én overordnet chef for selskabets danske aktiver i form af felterne Gorm, Tyra, Dan og Halfdan i stedet for to. Desuden reorganiseres den tekniske afdeling.

Det er tidligere blevet meldt ud, at reduktionen i antallet af stillinger groft et skulle ske 50/50 onshore/offshore.

Patrick Gilly, administrerende direktør for Totals aktiviteter i den danske nordsø. PR-foto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Jørgen træder for Jytte

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

112

Se billederne: Væltet lastbil med skinker forventes fjernet mellem klokken 13 og 14

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce