Annonce
Esbjerg

Oliestop hælder 90 millioner kroner i sejlrenden ind til Esbjerg Havn

De store og tunge vindmølledele på Esbjerg Havn bliver større og større, og det samme gør de vindmølleinstallationsfartøjer, som sejler til og fra Esbjerg Havn. Derfor vil Esbjerg Havn bruge 90 millioner kroner fra den nye Nordsø-aftale til uddydning af sejlrenden ind til havnen. Arkivfoto: Søren Vinding
Med aftalen om et stop for Danmarks olieproduktion senest i 2050 følger 90 millioner kroner til Esbjerg Havn. Pengene skal bruges til at uddybe indsejlingen til havnen, så fremtiden allerstørste vindmølleinstallationsfartøjer kan gå til kaj tæt ved den eller de vindmøllefabrikker, som Esbjerg Havn håber at få.

Esbjerg: Med en bred politisk aftale på Christiansborg ligger det nu fast, at olieeventyret i Nordsøen slutter senest i 2050. Det er en historisk beslutning, som berører mange i Esbjerg, men aftalepartierne sætter samtidig millioner af kroner af til vækst og udvikling i den vestjyske oliehovedstad.

Dybdegangen på fremtidens vindmølleinstallationsfartøjer er nemlig afgørende for væksten på Esbjerg Havn, når der ikke længere må pumpes olie op af Nordsøen, og derfor er der med den nye Nordsøaftale tildelt Esbjerg Havn 90 millioner kroner i 2025, som skal bruges til at udvikle og udvide havnen frem mod en virkelighed med mere aktivitet fra havvind.

- Vi har altid været en god vindhavn i forhold til det europæiske marked, men vi skal i fremtiden også gøre os klar til, at vi kan tage en større andel af havvindindustrien ud fra Esbjerg Havn. Vi skal kunne lægge til rette, sådan at man kan producere vindmøllekomponenterne på havnen, og at man kan få de største skibe ind, der skal kunne sende ud til nogle af de nye og store markeder i verden, eksempelvis helt til Korea, der også skal bygge ud på havvind, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Annonce

Han er både lykkelig og begejstret over, at det i løbet af kort tid er lykkedes at gøre ønsket om uddybning af indsejlingen til Esbjerg Havn til et realiserbart element i de politiske forhandlinger.


Vi havde besøg af Tommy Ahlers (folketingsmedlem og Venstres ordfører på klima-området, red.), og han blev af borgmesteren bedt om tage dette ønske med i forhandlingerne. Det er mindre end en måned siden, og nu er det lykkedes. Det mener jeg er virkelig flot.

Dennis Jul Pedersen, direktør, Esbjerg Havn


- Vi havde besøg af Tommy Ahlers (folketingsmedlem og Venstres ordfører på klima-området, red.), og han blev af borgmesteren bedt om tage dette ønske med i forhandlingerne. Det er mindre end en måned siden, og nu er det lykkedes. Det mener jeg er virkelig flot, siger Dennis Jul Pedersen.

Store skib - billig fragt

Det er det statslige Kystdirektoratet, der har ansvaret for uddybning og oprensning i forhold til sejlads og bassiner i Esbjerg Havn, ogiIfølge havnedirektøren er dybdegangen i Grådyb Barre mellem Skalling og Fanø omkring 10,3 meter, og for at fremtidens største vindmølleinstallationsfartøjer kan anløb Esbjerg Havn skal dybdegangen i barren være på omkring 12,5 meter.

Og hvad nu hvis I ikke havde fået disse pengene?

- Så havde vi skullet finde dem på en anden måde, fortæller Dennis Jul Pedersen.

Han har tidligere i en strategisk analyse beskrevet udfordringerne i forhold besejlingen af Esbjerg Havn med fremtidens allerstørste vindmølleskibe. Havnedirektøren har også betonet vigtigheden af, at Esbjerg Havn får produktionsfaciliteter til de stadig voksende hovedkomponenter indenfor vindmølleindustrien.

- I fremtiden bliver vinddelene så store, at de skal produceres direkte på havnen, fordi du ikke kan køre med dem på vejene. Det skal vi have plads til. Og for at de skal kunne sendes ud i hele verden, så skal vi have så store skibe ind som muligt, fordi så er det billigst at fragte dem, siger Dennis Jul Pedersen.

Esbjerg Havn har igennem nogen tid arbejdet på lave aftaler med en eller flere vindmølleproducenter, og havnen har som flere gange omtalt i JydskeVestkysten en aftale med den svenske investeringsfond Infranode, som er klar til at investere op imod en milliard kroner i bygninger og faciliteter til vindmølleproduktion. Tidligere har en beregning vist, at en vindmøllefabrik vil skabe flere tusinde arbejdspladser på havnen i Esbjerg.

Annonce
Esbjerg For abonnenter

Fordobling af omstridt parkeringshus ved sygehuset i Esbjerg vedtaget på byrådsmøde: Blot fem politikere sagde nej

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Asbjørn lå død i 104 minutter på et skib i Nordsøen: Nu modtager hans kolleger international hæder for deres heltemod

Erhverv For abonnenter

Efter blodprop og rekrutterings-problemer: Kendt kædebutik lukker og slukker i butikscenter

Esbjerg

Politiet efterlyser: 70-årig dement kvinde gået fra sin bopæl

Esbjerg

Vanvittig kørsel: 83 snuppet i fartkontrol - højeste hastighed målt til 144 km/t på landevej

Kolding

Efter kritik af miljøberegninger: EL kræver fuldt stop for Marina City

Navne For abonnenter

Engang var hun millionøse med Strandvejsvilla og eget fly: Så døde ægtefællen, fabrikken gik konkurs og Lillian røg på bistand

Esbjerg

Fanø kommune står overfor et millionunderskud: Ældreområdet er den store pengesluger

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sønderborg For abonnenter

Bosnier kæmper mod udvisning: Stjal tjenestepistol og pegede den mod betjent

Sport

Chris Ankers enke: - Jeg kan slet ikke rumme tanken om, at jeg ikke skal kysse min mand igen

Aabenraa For abonnenter

Efter tre års ventetid: Nu er der håb for de tissetrængende

Varde For abonnenter

Line Berner: Derfor var jeg alligevel nødt til at trække mig som Venstre-kandidat

Kolding

Ny tvivl om Marina City: Miljøstyrelsens havmiljø-rådgiver dumper grundlaget for Koldings ansøgning om klapning ved Trelde Næs

Annonce