Annonce
Udland

Omstridt iransk olietanker er på vej mod Tyrkiet

Jon Nazca/Reuters
Iransk olietankskib, som i fem uger blev tilbageholdt i Gibraltar, er på vej mod den tyrkiske havn Mersin.

Et omstridt iransk tankskib, som blev frigivet fra Gibraltar sidste weekend, er på vej mod Tyrkiet og ikke det sydlige Grækenland, som tidligere oplyst, viser data fra datatjenesten Marine Traffic.

Skibet "Adrian Darya", som for få dage siden ændrede navn fra "Grace 1", blev i fem uger tilbageholdt i Gibraltar.

Tidligere indikerede data fra Marine Traffic, at olietankskibet var på vej mod havnebyen Kalamata i det sydlige Grækenland. Men nye oplysninger viser, at fartøjet er sejlet videre mod den tyrkiske havn Mersin. Det ventes at nå frem i næste uge.

USA har tidligere opfordret den græske regering til ikke at bistå tankskibet.

Den græske premierminister har svaret, at skibet ikke er på vej mod Grækenland.

- Vi har ikke modtaget nogen anmodning om, at det kan lægge til kaj i en græsk havn, sagde premierminister Kyrikos Mitsotakis torsdag til tv-stationen France 24.

Skibet blev den 4. juli opbragt af britiske styrker ved Gibraltar. Det skete, på grund af mistanke om at skibet var på vej med råolie til Syrien i strid med EU's sanktioner. Iran har afvist beskyldningerne.

Gibraltar frigav skibet i sidste uge. Frigivelsen af skibet i Gibraltar skete trods advarsler fra USA.

De amerikanske myndigheder har sat skibet i forbindelse med Irans Revolutionsgarde, som i USA er opfattet som en terrororganisation.

Derfor har USA krævet skibet tilbageholdt og lasten, der består af mere end to millioner tønder råolie, beslaglagt.

- Vi har gjort det klart, at alle, der rører ved skibet, hjælper det eller tillader, at det lægger til kaj, risikerer, at blive ramt af sanktioner fra USA, har USA's udenrigsminister, Mike Pompeo, sagt om sagen.

Spændingerne mellem USA og Iran er taget til, siden den amerikanske præsident, Donald Trump, sidste år trak USA ud af atomaftalen med Iran.

USA besluttede i den forbindelse at genindføre en række sanktioner mod Iran. Det har i høj grad påvirket landets olieeksport.

/ritzau/AP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce