Annonce
Sydjylland

Omstridt parkeringsregel har udløst bøder: Så mange gange er fælden klappet

Det koster 510 kroner at overtræde 25-timers-reglen. Efter nytår stiger afgiften til det firedobbelte. Arkivfoto: Claus Thorsted

Fra 1. juli har køretøjer ikke længere måttet parkere mere end 25 timer ad gangen på offentlige rastepladser. Det har langt fra alle overholdt, så parkeringsvagterne har haft travlt med bødehæfterne.

Bøder: Det skabte stor opstandelse blandt lastbilchauffører, da den såkaldte 25-timers parkeringsregel trådte i kraft for et halvt år siden. Nu viser nye tal fra Vejdirektoratet, at reglen da også bliver brudt i stor stil.

Således har parkeringsvagter i perioden 1. juli til 30. november udstedt 92 bøder til lastbilchauffører og fire bøder til øvrige køretøjer, fordi de har parkeret i længere tid end 25 timer på en offentlig rasteplads. Det må man ifølge 25-timers-reglen ikke længere.

- Fra november har der været skærpet kontrol på rastepladser på Fyn og i Jylland syd for Randers i weekenderne. Det er vores indtryk, at der her er et særligt behov, siger pressechef i Vejdirektoratet Martin Østergaard-Nielsen.

Den ekstra kontrol fremgår tydeligt af tallene. Af de i alt 96 bøder er 89 udstedt i november.

Det koster 510 kroner i afgift at overtræde 25-timers-reglen nu, men fra 1. januar stiger afgiften til det firedobbelte, altså 2040.

Annonce

25-timers-reglen


  • Trådte i kraft 1. juli 2018 og betyder, at køretøjer maks må parkere i 25 timer ad gangen på rastepladser.
  • Det skal forhindre udenlandske chauffører i at opholde sig i Danmark i længere tid.
  • Fra 1. januar 2019 firdobles bøden for at parkere ulovligt. Fra at koste 510 kroner vil det koste 2040 at overtræde 25-timers-reglen.
  • Reglerne er vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti.
  • Vejdirektoratet har ansvaret for kontrollen frem til årsskiftet, hvor Færdselsstyrelsen overtager.

Gør ondt værre

Formålet med 25-timers-reglen er at forhindre udenlandske chauffører i at opholde sig i Danmark i længere perioder. Mange lastbilchauffører har dog påpeget, at 25-timers-reglen gør det umuligt at overholde de gældende køre-hviletidsregler, der siger, at chaufføren må holde hvile i førerhuset i lastbilen i op til 45 timer.

JydskeVestkysten fortalte for nyligt, at det trods 25-timers-reglen ikke er blevet nemmere for lastbilchaufførerne at finde ledige parkeringspladser på rastepladserne. I den forbindelse sagde politisk chef for brancheorganisationen ITD, Jørn-Henrik Carstens, at reglen ikke har virket efter hensigten. Til gengæld påpegede han, at den øgede kontrol med 25-timers-reglen fører strammere kontrol med andre parkeringsregler, hvilket fører endnu flere pladsproblemer med sig.

Hidtil har chaufførerne udnyttet, at parkeringsbåsene er så store, at to lastbiler kan holde på tværs, men det risikerer de nu at få bøder for.

- Det gør ondt værre, for så er der endnu færre pladser, sagde Jørn-Henrik Carstens til JydskeVestkysten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Formand bebuder sværm af politianmeldelser om støjgener og musiklarm ved populær badebro

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Knald eller fald for Preben Friis-Hauges lokale ambitioner

På onsdag står slaget om at blive den næste folketingskandidat for Venstre i Vardekredsen og dermed noget af en skæbnedag for Preben Friis-Hauge med sine 22 år i lokalpolitik mod den 24-årige Morten Møller Sørensen, der af gode grunde har et mindre politisk CV. Venstres lokale medlemmer skal på onsdag pege på den, de tror på. De skal pege på ham, der kan sikre sig en af de 179 pladser i Folketinget. Der kan komme en tredje, fjerde og femte kandidat i dagene op til opstillingsmødet, men lige nu er der intet, der peger på, at det skulle blive tilfældet. Opstillingsfasen indtil nu har da også allerede haft det drama, den skulle have. Det er nemt at være bagklog, for havde der stået fem unge kandidater og kæmpet om pladsen, var der nok få, der havde efterlyst vidtåbne arme for alle aldersgrupper fra kredsbestyrelsens side. Tilfældet kunne også have været, at Preben Friis-Hauge og andre kandidater i 50'erne havde brugt deres gode ret til at stille op, uanset kredsbestyrelsens ønskealder for kandidater. Sådan gik det ikke. Kritikken lød, da der kun stod én 24-årig mand og ønskede at blive folketingskandidat for Venstre i Vardekredsen. Så gik den interne maskine i gang, og både under og efter presset på kredsbestyrelsens Jørgen Nielbæk fik Preben Friis-Hauge god opmærksomhed.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];