Annonce
Haderslev

Operation Ny Tribune: Lastbiler og minigravere flytter ind på Sydbank Park

De store stålstolper skal danne den nye tribunes skelet. Foto: Jacob Schultz
I december måneds silende regn og tvivlsomme temperaturer er lastbiler og minigravere rykket ind på Sydbank Park. Operation Ny Tribune er netop gået i gang.

Sydbank Park: Summen og jublen fra tribunerne på Sydbank Park er for en stund erstattet med brummende lastbiler og minigravere.

Øsby Entreprise og Kloakservice er lige nu i gang med at færdiggøre den sidste ende-tribune, der skal fuldende Sydbank Park, fodboldklubben SønderjyskEs hjemmebane. Klubben har spillet deres sidste hjemmekamp i år, så derfor har tribune-arbejderne lidt tid at løbe på. Tribunen skal stå klar, når SønderjyskE skal spille deres første hjemmekamp i det nye år den 16. februar 2020. Og indtil videre er arbejdet gået efter planen.

- Det er meget standard arbejde. Vi har gjort det før, siger Jørgen Nielsen fra Øsby Entreprise og Kloakservice og peger over mod ende-tribunen i den modsatte ende.

Hans våde sikkerhedssko er sunket et par centimeter ned i gruset på byggepladsen. Små pøle har formet sig flere steder på pladsen, og regnen slår mod arbejdernes gule hjelme.

- Det hele bliver lidt besværligt, når det regner. Vi prøver at pumpe vand væk, så vi kan lægge grus, siger han.

Lige nu er det et problem at lægge stabilgrus ud. Det skal udgøre fundamentet og gøres plant med en planvibrator. Men det våde og sjappede vejr gør det ikke ligefrem nemmere.

- Det bliver til noget smadder, når vi kører i det, siger Jørgen Nielsen.

Nordtribunen, som ende-tribunen hedder, kommer til at bestå af ståpladser. Konstruktionen af tribunen giver også mulighed for at tilføje et loungeområde oven over ståpladserne.

Annonce

Det er fedt, at jeg rent faktisk kan se, det jeg har lavet, når det er færdigt.

Tobias Andresen anlægsentreprenørlærlig hos Øsby Entreprise og Kloakservice.

Fylde huller

På byggepladsens modsatte side kører Tobias Andresen i en rød minilæsser. Han er anlægsentreprenørlærling hos Øsby Entreprise og Kloakservice og sidder i en gul arbejdsdragt og kører hen over den brune, mudrede jord. I minilæsserens grab kører han cirka en kubikmeter vasket sand ind til byggepladsen. Det skal bruges til at fylde hullerne ned til en regnvandsledning.

- Sandet bliver for vådt og er derfor ikke så nemt at arbejde med, siger han.

Det er hans første projekt, der ikke foregår under jorden.

- Det er fedt, at jeg rent faktisk kan se, det jeg har lavet, når det er færdigt, siger han.

Kran og stålstolper

For at tribunen kan stå, bliver der sat 6-7 meter høje stålstolper op. De skal danne tribunens skelet. Langsomt, ment sikkert, bliver de flyttet af en PK 65002 SH Palfinger-kran fra en åben ladvogn ind på stadion. En mand med gul hjelm og cigaret i mundvigen styrer stålstolperne med en fjernstyring på maven.

- Det er lidt træls, siger han og kigger op mod de grå skyer.

Ladvognen er monteret bagpå en orange Volvo-lastbil. Han spænder den sidste stålstolpe fast og dirigerer den ind på byggepladsen. Lastbilen bakker stille og roligt ud med den tomme ladvogn. Det er tid til et nyt læs.

Jørgen Nielsen står for betonstøbningen på den nye tribune. Foto: Jacob Schultz
Tobias Andresen er selv SønderjyskE fan. - Men kun når de spiller godt, siger han. Foto: Jacob Schultz
Tribunen skal stå klar inden den 16. februar 2020, når SønderjyskE igen løber på banen. Foto: Jacob Schultz
De cirka 7 meter høje stålstolper bliver monteret med slidstærke bolte. Foto: Jacob Schultz
Nord-tribunen vil kunne have plads til et loungeområde ovenover ståpladserne. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce