Annonce
Haderslev

Oplev hjorten Cæsar brøle i skumringen

Kronhjorten Cæsar er lige nu i gang med at samle kronhinderne i Haderslev Dyrepark. PR-foto

Haderslev: Naturstyrelsen Sønderjylland er klar med en brunsttur i Haderslev Dyrehave mandag 23. september kl. 18.30 i selskab med naturvejleder Jens-Jakob Fristed Sørensen og skovfoged Hans-Jørgen Ellemand.

På turen kan man blive klogere på brunstsæsonen hos kronvildtet, der lige nu i gang og kun varer cirka 3-4 uger. I denne periode skal alle kronhinderne (kronvildt-hundyrene) parres af pladshjorten (den stærkeste han). Det foregår ved, at kronhinderne kommer i brunst, og udsender en duft, der "tænder" hjorten. Herefter begynder hjorten at samle hinderne i en flok, samtidig med at han brøler og forsøger at holde andre rivaliserende hjorte på afstand. Brunstperioden er som regel på sit højeste i sidste halvdel af september.

I Haderslev Dyrehave er det Cæsar, der er den ældste og stærkeste hjort. Cæsar er i skrivende stund, så småt begyndt at samle kronhinderne omkring sig, og forberedelserne til det store sceneri er i gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce