Annonce
112

Over 11.000 kubikmeter slam fra Haderslev Havn sendt til Aalborg

Kemiske analyser har vist, at slammet var forurenet med tungmetaller og TBT: Tributyltin, som er et miljøfremmed stof, der bruges til bundmaling af skibe. Foto: Jacob Schultz
I foråret blev Haderslev Havn tømt for store mængder af slam. Det viste sig, at slammet i havnen var meget forurenet, og derfor er størstedelen af slammet sejlet til Aalborg til deponi.

15.070 kubikmeter slam svarende til 11,6 millioner mælkekartoner. Så meget blev fjernet fra Haderslev Havn, da man i januar fjernede slam, der havde vokset sig så højt, at det blev til gene for skibsejerne i havnen.

- Det begyndte at blive et problem for lystbådesejlerne, siger leder i Anlæg og Ejendomme ved Haderslev kommune, Thomas McCulloch.

Ved en nærmere analyse af slammet fandt man, at det var forurenet med bl.a. TBT som findes i bundmalingen på skibe. I alt 11.754 kubikmeter slam blev sendt til et deponi i Rærup ved Aalborg, da man fandt ud af, at slammet oversteg grænseværdierne for indholdet af miljøfremmede stoffer i Haderslev Havn.

Annonce

Ud i Lillebælt

Det er dog ikke al slammet, der er blevet flyttet til Aalborg. 3316 kubikmeter, svarende til ca. 3000 tons slam, blev flyttet fra havnen til Lillebælt. Her blev det dumpet på en såkaldt klapplads ude i Lillebælt, hvor flere havne har tilladelse til at smide forurenet materiale fra havne.

Slammet i Lillebælt er sendt derud, fordi grænseværdierne for de forurenede stoffer ikke var høje nok til at kunne påvirke vandet eller dyrelivet i området negativt, ifølge Miljøstyrelsen.

Det var dog ikke den helt samme historie for det slam, der blev transporteret til Aalborg Havn.

Thomas McCulloch er glad for, måden man valgte at transportere slammet på.

- Vi har sejlet slammet ud af byen for at genere borgerne så lidt som muligt. Prøv at forestil dig så mange kubikmeter slam på en lastbil. Det havde været rigtig mange transporter ind igennem byen, siger han.

Der blev i alt brugt 7,7 millioner på projektet, som både er gået til uddybning af havnen, men også til deponering af al slammen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om flystøj: Det kan staten ikke være bekendt

Det er en urimelig behandling, mange af naboerne til de kommende F-35 kampfly i Skrydstrup har udsigt til at få. Fredag præsenterede et bredt politisk flertal en aftale, som vil koste skatteyderne 250 millioner kroner i forskellige former for kompensationer til de støjramte naboer. Det er i sig selv mange penge, men det er dog kun godt en procent af det beløb, som staten bruger på selve købet af de 27 nye fly. Når man køber fly for 20 milliarder kroner, skal man også være parat til at betale en anstændig pris for at undgå, at naboer kommer i økonomisk klemme, fordi deres boliger vil falde i værdi. Man kan af gode grunde ikke på forhånd vide, hvad det værditab bliver, og derfor kan der ikke på nuværende tidspunkt afsættes et fast beløb. Men det gør det politiske flertal i en aftale, der ud over at være for nærig også er alt for firkantet. Staten vil tilbyde 117 boligejere tættest på flyvestationen, der bor i en såkaldt rød zone, at de kan få opkøbt deres ejendom. Til gengæld er der cirka 1500 beboere i en såkaldt gul zone lidt længere væk, som kun vil blive tilbudt en støjsikring til 70.000 kroner. Forsvarsminister Trine Bramsen (S) forsvarer sig med, at der ikke er juridisk grundlag for at udbetale erstatning for det værditab, der måske vil blive på grund af den forøgede flystøj. Men så må det politiske flertal træde i karakter som lovgivere og sørge for, at dette juridiske grundlag bliver skabt. Det må selvfølgelig ikke blive et tag selv-bord for husejere, der bare vil kunne påstå, at de har fået et kæmpe værditab og derfor skal have en erstatning. Det skal være en uvildig instans, som konkret skal vurdere, om ejendommene i området kommer til at tabe mere i værdi, end de måske ellers ville have gjort, hvis der ikke var købt nye kampfly. Det vil betyde, at staten ikke på forhånd kan vide, hvad udgiften til at dække naboernes tab bliver. Men det er en regning, alle skatteydere må være parat til at betale.

Danmark

Agnes er dybt skuffet over flyerstatning: Det er fuldstændig uanstændigt

Annonce