Annonce
Udland

Over 3000 har anmeldt overgreb under Uber-ture i USA i 2018

Josh Edelson/Ritzau Scanpix
For første gang har Uber offentliggjort, hvor mange anmeldelser om seksuelle overgreb selskabet har modtaget.

Sidste år har Uber modtaget 3045 anmeldelser om seksuelle overgreb, herunder voldtægt, i forbindelse med køreture i USA.

Det oplyser selskab bag transportplatformen i en sikkerhedsrapport natten til fredag dansk tid. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I 2018 kørte Uber-chauffører omkring 1,3 milliarder køreture.

Uber oplyser, at der i 2018 er sket et fald på 16 procent i antallet af anmeldelser om seksuelle overgreb sammenlignet med 2017.

I 2017 og 2018 har selskabet samlet set modtaget knap 6000 anmeldelser i USA. Herunder 450 anmeldelser om voldtægt.

Det viser opgørelsen i Ubers rapport, skriver nyhedsbureauet AFP.

Ubers chef for den juridiske afdeling, Tony West, medgiver, at Ubers tal er for høje.

- Tallene er skurrende og svære at fordøje. De viser, at Uber reflekterer det samfund, som det servicerer, siger han i et interview med The New York Times.

Til sammenligning har politiet i den amerikanske storby New York registreret 533 seksuelle overgreb og voldtægter i 2018.

Det er første gang nogensinde, at Uber offentliggør data om omfanget af anmeldelser i forbindelse med køreture.

Uber offentliggør tallene, efter at selskabet er kommet under øget pres i USA for at håndtere et stigende antal af klager om overgreb.

Uber oplyser i rapporten, at 99,9 procent af selskabets i alt 2,3 milliarder køreture i de to opgjorte år har været helt uden sikkerhedsproblemer.

- Jeg tror, at mange vil være overraskede over, hvor sjældne disse hændelser er, mens andre forståeligt nok vil synes, at der er for mange, skriver Ubers administrerende direktør, Dara Khosrowshahi, på Twitter.

- Nogle vil værdsætte, hvor meget vi har gjort for sikkerheden, mens andre vil mene, at vi har mere arbejde foran os. De vil alle have ret.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel i The New York Times
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce