Annonce
Haderslev

Over grænsen: Danmarks største cykelløb hylder naboskabet med Tyskland

Sønderborg Kommune, Danmarks Cykle Union og PostNord Danmark Rundt præsenterer ruten for PostNord Danmark Rundt 2020. Løbsdirektør Jesper Worre præsenterer løbets rute i 2020. Foto: Thomas Sjørup/Scanpix
Aldrig før er Danmark Rundt startet i udlandet. Men til august starter løbets kongeetape i Flensborg.

Sønderjylland: På et pressemøde på Historiecenter Dybbøl Banke offentliggjorde løbsdirektør Jesper Worre torsdag, at Danmarks største cykelløb, PostNord Danmark Rundt, kører gennem Syd- og Sønderjylland med hele tre etaper ud af fem. Og løbets helt store og afgørende kongeetape får start i Flensborg.

Cykelløbet har i år flere World Tour-hold end sidste år, og det bliver vist live på tv-kanaler i 59 lande, herunder på Eurosport og DR.

Første etape afvikles tirsdag den 11. august, begynder i Struer og slutter i Esbjerg.

Dagen efter begynder anden etape i Ribe, og her slutter etapen med målstreg på Dybbøl Banke i anledning af, at det næste år er 100 år siden, Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Anden etape kommer blandt andet til at gå igennem Møgeltønder, Tønder, Padborg, Kruså og Gråsten samt Sønderborg By.

Kongeetapen er den tredje etape, som får start fra Flensborg. Etapen kører blandt andet gennem Aabenraa og Haderslev og slutter i Vejle. Etapen er på 210 kilometer.

Løbets fem etaper er på i alt 875 kilometer, og der stiller 18 hold til start med i alt 126 ryttere fra blandt andre de store World Tour-hold.

Annonce

5 etaper

  • 1. etape: 175 kilometer fra Struer til Esbjerg.
  • 2. etape: 185 kilometer fra Ribe til Sønderborg.
  • 3. etape: 210 kilometer fra Flensborg til Vejle.
  • 4. etape: Otte omgange af 19,5 kilometer på en rundstrækning rundt om Kalundborg. I alt 156 kilometer.
  • 5. etape: 150 kilometer fra Holbæk til Frederiksberg.

Kilder: PostNord Danmark Rundt.

Flensborg begejstret

I en tid hvor Danmark har indført grænsekontrol og rejst hegn mod Tyskland, vækker den udstrakte hånd fra det store danske cykelløb glæde hos Flensborgs overborgmester:

- Med Kongeetapens start er det lykkedes os at få et fantastisk sportsarrangement til Flensborg. 2020 er ikke kun jubilæumsår for "100-året for folkeafstemningen", 2020 er også venskabsår for det dansk-tyske samarbejde. Vi træder jo sammen i pedalerne, siger overborgmester Simone Lange.

Etapen er løbets længste og starten neutraliseres, indtil rytterne passerer grænsen til Danmark ved Kruså. Derfra går turen nordpå, og etapen slutter i Vejle.

Løbsdirektør: Fantastisk område

Allerede i 2016 fik løbsledelsen med løbsdirektør og tidligere professionel cykelrytter, Jesper Worre, i spidsen ideen om at bruge 2020 til at fejre 100-året for genforeningen med Sønderjylland.

- Det er jo også med til at give fokus på den gamle grænse. Der er rigtig mange, der ikke aner, at den tyske grænse gik ved Christiansfeld for små 100 år siden. Genforeningen med Sønderjylland er en fantastisk historie, og den håber jeg, at løbet kan være med til at øge vores viden om, siger Jesper Worre.

Han glæder sig især til tv-billederne fra etapen ned langs vestkysten, men ikke mindst etapen fra Ribe til Sønderborg, hvor det hele afsluttes med en række omgange omkring Dybbel Mølle ned omrking sundet og op over brostenene ved Møllen.

- Det er rigtigt små og smalle veje, men det er perfekt til rigtigt væddeløb, siger Jesper Worre.

Grafik: Lean Poulsen Frosch

Lokale prof-ryttere

Der er foreløbigt tre af de store professionelle hold meldt til, men der kommer flere.

- Vi vil jo gerne have Quick-Step med, så vi også kan se Kasper Asgreen fra Kolding være med. Jeg tør godt garantere, at vi får fem af de helt store hold med i år. Det er flere end sidste år, siger Jesper Worre.

En anden lokal rytter, som er næsten selvskrevet til løbet, er Rasmus Byriel Iversen fra Haderslev. Hans hold, Lotto-Soudal, er allerede tilmeldt.

Mathias Bregnhøj, fra det danske kontinentalhold, BHS Almeborg Bornholm, var med på pressemødet i Sønderborg. Han ser især frem til Vejle.etapen:

- Jeg glæder mig helt vildt til etapen Flensborg-Vejle, da jeg er vokset op i Vejle. Mine svigerforældre bor i Aabenraa, og jeg har cyklet meget rundt på Løjtland, hvor etapen også skal gå. Det er som en tidlig julegave, men det bliver en barsk etape, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

112

51 bilister blev blitzet på Grønningen

Annonce