Annonce
Nordtyskland

Overborgmester ønsker samarbejde trods rød flirt

Simone Lange tager et langt skridt mod venstre ved at melde sig ind i politisk bevægelse stiftet af toppolitiker fra yderpartiet, Die Linke.Foto: Tim Riediger

Fra en partipolitisk synsvinkel forstår Flensborgs socialdemokratiske overborgmester, Simone Lange, godt, at det konservative CDU ærgrer sig over hendes opbakning til den venstreorienterede bevægelse, Aufstehen - Rejs Dig - der er stiftet af Sahra Wagenknecht, som er en af to gruppeformand for yderpartiet Die Linke i forbundsdagen.

- Men jeg er sikker på, at vi på det saglige plan fortsat kan samarbejde, understreger Simone Lange.

Det bekræfter CDU's gruppeformand i Flensborgs byråd, Arne Rüstemeier.

- Vi vil gøre alt, hvad der tjener byen. Men det er til gengæld ingen nødvendighed først og fremmest at satse på samarbejde med Socialdemokratiet og De Grønne, mener han.

Simone Lange besejrede i 2016 den daværende overborgmester Simon Faber fra det danske SSW. Hun blev dengang opstillet af socialdemokrater, grønne og CDU i fællesskab. Det udløser hån fra det liberale FDP i Flensborg.

- Ved valget af overborgmester i 2016 satsede CDU under Arne Rüstemeier på den fuldstændig forkerte kandidat. Langes indtræden i Aufstehen er et slag i ansigtet på de flensborgere, som dengang stemte på hende, lyder det i en pressemeddelelse fra FDP.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce