Annonce
Kolding

Overskuddet skrumpede i flyselskab:  - Det er et utilfredsstillende resultat

Arkivfoto: Morten Dueholm
Samlet set er der fortsat overskud i flyselskabet DAT, men overskuddet faldt fra 37 til 8 millioner kroner i 2018 i selskabet, der har hovedkontoret i Vamdrup. Det er selskabets aktiviteter inden for salg og leasing af fly, der trækker resultat op, mens der er minus i selve flyselskabet, der fik ekstraudgift til brændsel og kompensationer efter forsinkelser.

Vamdrup: Omsætningen rundede én milliard kroner i det familieejede flyselskab DAT, og på bundlinjen står et overskud på otte millioner kroner. Det er ikke helt som forventet, lyder det fra administrerende direktør og medejer Jesper Rungholm.

- Det er i bund og grund et utilfredsstillende resultat. Der er en række ting, der falder skævt ud, og i år var det fire-fem ting, der gik skævt, siger administrerende direktør Jesper Rungholm, der grundlagde flyselskabet for 30 år siden sammen med sin kone Kirsten Rungholm.

Den del af selskabet der sælger og leaser fly, kom ud med et overskud på 58 millioner kroner, mens selve flyselskabet kom ud med et underskud på 46 millioner kroner. Samlet kommer DAT Holding A/S ud med et overskud på otte millioner kroner.

- Vi får planlagt noget gennemgribende vedligeholdelse af nogle af vores Airbusser, som bliver forsinket. Det koster. Vores egne backup fly skal vi derfor selv bruge. Vi flyver jo for mange, der selv har problemer med deres maskiner, men i den periode har vi ikke så stor en produktion, som vi plejer, siger Jesper Rungholm.

Annonce
Vi havde et træls forår med mange forsinkelser. Så betaler vi også CO2-afgifter i stor stil. Det beløb er steget fra tre til cirka 14 millioner kroner.

Jesper Rungholm, direktør og ejer af DAT

Trælse forsinkelser

DAT flyver blandt andet indenrigsflyvning i Danmark, hvor ruterne fra Bornholm til København og Midtjyllands Lufthavn til København er de bærende. Derudover flyver DAT indenrigsflyvning i Italien og Norge og udlejer blandt andet fly med besætning til andre flyselskaber.

- Vi betaler cirka 30 millioner kroner ekstra for flybenzin i 2018, og de penge har vi ikke kunnet hente hjem hos vores kunder. Det er mange penge. Og så har vi en stigning i forhold til kompensationer på grund af forsinkelser. Beløbet vokser fra 2,5 millioner kroner til 14 millioner kroner. Vi havde et træls forår med mange forsinkelser. Så betaler vi også CO2-afgifter i stor stil. Det beløb er steget fra tre til cirka 14 millioner kroner. Det er nogle af de tunge punkter, der trækker ned, siger Jesper Rungholm.

Produktioner kører i 2019

Men endnu engang er det lykkedes selskabet at købe og sælge flymaskiner med en god fortjeneste.

- Noget af det skyldes nok også, at vi er lidt konservative på afskrivningerne på flymaskinerne, så vi henter en del der, når vi sælger, fordi vi er konservative i forhold til den bogførte værdi, siger Jesper Rungholm, der ser meget optimistisk på 2019.

- Prisen på brændstof er stabil. Vi har ganske få forsinkelser i år. Der er færre udgifter til kompensationer, og vi regner også med at hente noget hjem hos kunderne i forhold til CO2-afregningen. Og så flyver vi meget. Produktionen er oppe i gear, siger Jesper Rungholm.

Foto: Morten Pedersen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Ingen Robert til Onkel

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce