Annonce
Kolding

Overskuddet skrumpede i flyselskab:  - Det er et utilfredsstillende resultat

Arkivfoto: Morten Dueholm
Samlet set er der fortsat overskud i flyselskabet DAT, men overskuddet faldt fra 37 til 8 millioner kroner i 2018 i selskabet, der har hovedkontoret i Vamdrup. Det er selskabets aktiviteter inden for salg og leasing af fly, der trækker resultat op, mens der er minus i selve flyselskabet, der fik ekstraudgift til brændsel og kompensationer efter forsinkelser.
Annonce

Vamdrup: Omsætningen rundede én milliard kroner i det familieejede flyselskab DAT, og på bundlinjen står et overskud på otte millioner kroner. Det er ikke helt som forventet, lyder det fra administrerende direktør og medejer Jesper Rungholm.

- Det er i bund og grund et utilfredsstillende resultat. Der er en række ting, der falder skævt ud, og i år var det fire-fem ting, der gik skævt, siger administrerende direktør Jesper Rungholm, der grundlagde flyselskabet for 30 år siden sammen med sin kone Kirsten Rungholm.

Den del af selskabet der sælger og leaser fly, kom ud med et overskud på 58 millioner kroner, mens selve flyselskabet kom ud med et underskud på 46 millioner kroner. Samlet kommer DAT Holding A/S ud med et overskud på otte millioner kroner.

- Vi får planlagt noget gennemgribende vedligeholdelse af nogle af vores Airbusser, som bliver forsinket. Det koster. Vores egne backup fly skal vi derfor selv bruge. Vi flyver jo for mange, der selv har problemer med deres maskiner, men i den periode har vi ikke så stor en produktion, som vi plejer, siger Jesper Rungholm.

Vi havde et træls forår med mange forsinkelser. Så betaler vi også CO2-afgifter i stor stil. Det beløb er steget fra tre til cirka 14 millioner kroner.

Jesper Rungholm, direktør og ejer af DAT

Annonce

Trælse forsinkelser

DAT flyver blandt andet indenrigsflyvning i Danmark, hvor ruterne fra Bornholm til København og Midtjyllands Lufthavn til København er de bærende. Derudover flyver DAT indenrigsflyvning i Italien og Norge og udlejer blandt andet fly med besætning til andre flyselskaber.

- Vi betaler cirka 30 millioner kroner ekstra for flybenzin i 2018, og de penge har vi ikke kunnet hente hjem hos vores kunder. Det er mange penge. Og så har vi en stigning i forhold til kompensationer på grund af forsinkelser. Beløbet vokser fra 2,5 millioner kroner til 14 millioner kroner. Vi havde et træls forår med mange forsinkelser. Så betaler vi også CO2-afgifter i stor stil. Det beløb er steget fra tre til cirka 14 millioner kroner. Det er nogle af de tunge punkter, der trækker ned, siger Jesper Rungholm.

Annonce

Produktioner kører i 2019

Men endnu engang er det lykkedes selskabet at købe og sælge flymaskiner med en god fortjeneste.

- Noget af det skyldes nok også, at vi er lidt konservative på afskrivningerne på flymaskinerne, så vi henter en del der, når vi sælger, fordi vi er konservative i forhold til den bogførte værdi, siger Jesper Rungholm, der ser meget optimistisk på 2019.

- Prisen på brændstof er stabil. Vi har ganske få forsinkelser i år. Der er færre udgifter til kompensationer, og vi regner også med at hente noget hjem hos kunderne i forhold til CO2-afregningen. Og så flyver vi meget. Produktionen er oppe i gear, siger Jesper Rungholm.

Foto: Morten Pedersen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Nyt boligprojekt smider lokal købmand på gaden: - Det gør selvfølgelig ondt

Annonce