Annonce
Erhverv

Overskuddet stiger igen for stort transportfirma: Posen er blevet rystet

Dansk Auto Logik set fra luften. Sådan ser det ud på den kæmpestore plads, hvor bilerne holder parkeret. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Posen er blevet rystet, og det betyder, at overskuddet i transportvirksomheden Dansk Auto Logik igen er stigende. Sidste års regnskab viste, at overskuddet var faldet, men i det netop offentliggjorte regnskab stiger overskuddet igen. Det er dejligt at se resultater, efter der er blevet lavet ændringer, siger firmaets administrerende direktør.

Vamdrup: Regnskabet for 2017/2018 var uheldigt på en række punkter for Dansk Auto Logik. Virksomheden havde travlt, den voksede, og overskuddet var pænt. Problemet var bare, at overskuddet faldt i forhold til året før, og bundlinjen var skrumpet.

Dansk Auto Logik har netop offentliggjort sit regnskab for 2018/2019, og det viser til gengæld, at der god grund til at være tilfreds i virksomheden. For overskuddet er igen begyndt at stige, og det ligger nu på lige over 33 millioner kroner. Regnskabet for 2017/2018 viste omvendt, at overskuddet på bundlinjen var faldet fra 24,6 millioner til 20,3 millioner.

- Vi vækstede med en stigende omsætning, men vi magtede ikke at få en øget bundlinje ud af det. Det har været vores helt store fokus, siden det gik op for os, at vi var nødt til at lave nogle ændringer, for der var nogle ting, der ikke fungerede, som de skulle. Derfor er det også dejligt at se, at der kommer resultater, efter de ændringer vi har lavet, siger Kurt Rath, administrerende direktør i Dansk Auto Logik, der leverer biler over hele kongeriget.

Annonce

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er stiftet i 1962.

Hentet en del på nye aftaler

Kurt Rath forklarer, at ændringerne primært har været organisatoriske.

- Der har været organisatoriske ændringer i vores mellemledergruppe, og samtidig har vi gennemført nogle procesmæssige ændringer. Vi har mere eller mindre sat en ny ledelse ind på terminalen i Vamdrup, og de har været inde og kigge på måden, vi har arbejder på. De har fået tilpasset og justeret en hel masse områder, siger han.

Et sted, der også er blevet set nærmere på, er indkøb af leverandøraftaler. Det er et område, som virksomheden ikke har haft specielt meget fokus på, fordi opmærksomheden har været rettet mod at få virksomheden til at vokse. Det er der blevet ændret på det seneste års tid.

- Vi har været meget kritiske på hele vores leverandørside. Der er leverandører, der er blevet skiftet ud, fordi vi har kunnet få tilsvarende eller bedre løsninger til en anden pris. Vi har i en årrække haft for meget fokus på vækst, og det har betydet, at vi ikke har brugt energi på at lave de rigtige indkøbsaftaler. Der har vi også hentet en del, siger Kurt Rath.

Blevet mere effektive

Sidste år forklarede Kurt Rath desuden, at virksomheden havde svært ved at blive mere effektive, end de allerede var i forvejen. Direktøren fortæller, at løsningen på den udfordring endnu ikke er løst, men der er blevet taget nogle skridt i den rigtige retning.

- Jeg ved ikke, om vi har fundet en løsning, men ved at få rystet posen og ved at få nye folk til at kigge på måden, vi gør ting på, så har vi fundet nogle områder, hvor vi tydeligvis har kunnet forbedre os, siger Kurt Rath.

- Vi har fundet nogle måder og metoder at arbejde på, så vi har fået hentet noget effektivitet, tilføjer han.

Firmaet er netop nu i gang med at udvide matriklen i Vamdrup med 45.000 kvadratmeter, sådan at der bliver plads til op mod 14.000 biler. I øjeblikket står der cirka 11.000 biler i Vamdrup. Regnskabet viser, at Dansk Auto Logik har investeret for omkring 40 millioner kroner det seneste år.

- Det er en branche, der er meget investeringstung, og derfor er de resultater, vi laver nu, også nødvendige for, at vi kan geninvestere i forretningen, så den holdes tidssvarende og kørende fremadrettet, siger den administrerende direktør.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

IS-medlem er inderligt uvelkommen

Et tidligere medlem af Islamisk Stat ankom mandag til Danmark, og blev straks anholdt. Manden har siddet fængslet i Tyrkiet, men blev sendt til Danmark på begæring af de danske myndigheder. Formentlig skal man være jurist for at forstå, hvorfor Danmark har bedt om at få den pågældende udleveret. Han er inderligt uvelkommen. Manden er den 28-årige Ahmad el-Haj. Han er af palæstinensisk oprindelse, men ærgerligt nok udelukkende dansk statsborger. Passet kan han derfor ikke miste. Trods det danske pas er det naturligvis grotesk at påstå, manden er vendt hjem. Danmark er ikke et hjem for mennesker, der har vendt os ryggen og direkte kæmpet mod landets interesser. Justitsminister Nick Hækkerup er blevet kritiseret for at lægge pres på domstolene i sagen om den den udleverede. Ministeren har nemlig sagt, at manden forhåbentlig bliver dømt for de forbrydelser, han har begået. Kritikken kommer fra De Radikale og Enhedslisten. Strengt taget har de ret i, at det ikke er en ministers, men domstolenes opgave at vurdere, om en sigtet er forbryder eller ej. Men ikke desto mindre er Nick Hækkerups spontane reaktion absolut forståeligt. Så skulle en domstol kende den pågældende skyldig, sker det forhåbentlig efter straffelovens paragraf 114. Den såkaldte terrorparagraf åbner nemlig mulighed for fængsel på livstid. Sanktionen er aldeles passende, hvis den 28-årige skulle vise sig at have deltaget i Islamisk Stats uhyrlige forbrydelser. Måtte han i givet fald aldrig komme på fri fod eller i hvert fald sidde i fængsel, til han er en meget gammel mand ligesom den firedobbelte politimorder Palle Sørensen. Han tilbragte 33 år bag tremmer. Ahmad el-Haj blev ifølge flere medier hårdt såret under et bombeangreb og sidder i kørestol. Han har fortalt Weekendavisen, at han inderligt fortryder sine handlinger. I betragtning af de konsekvenser hans indsats for Islamisk Stat har haft for ham selv, er det såmænd ganske muligt. Nogen formildende omstændighed er det imidlertid ikke.

Annonce