Annonce
Erhverv

Overskuddet stiger igen for stort transportfirma: Posen er blevet rystet

Dansk Auto Logik set fra luften. Sådan ser det ud på den kæmpestore plads, hvor bilerne holder parkeret. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Posen er blevet rystet, og det betyder, at overskuddet i transportvirksomheden Dansk Auto Logik igen er stigende. Sidste års regnskab viste, at overskuddet var faldet, men i det netop offentliggjorte regnskab stiger overskuddet igen. Det er dejligt at se resultater, efter der er blevet lavet ændringer, siger firmaets administrerende direktør.

Vamdrup: Regnskabet for 2017/2018 var uheldigt på en række punkter for Dansk Auto Logik. Virksomheden havde travlt, den voksede, og overskuddet var pænt. Problemet var bare, at overskuddet faldt i forhold til året før, og bundlinjen var skrumpet.

Dansk Auto Logik har netop offentliggjort sit regnskab for 2018/2019, og det viser til gengæld, at der god grund til at være tilfreds i virksomheden. For overskuddet er igen begyndt at stige, og det ligger nu på lige over 33 millioner kroner. Regnskabet for 2017/2018 viste omvendt, at overskuddet på bundlinjen var faldet fra 24,6 millioner til 20,3 millioner.

- Vi vækstede med en stigende omsætning, men vi magtede ikke at få en øget bundlinje ud af det. Det har været vores helt store fokus, siden det gik op for os, at vi var nødt til at lave nogle ændringer, for der var nogle ting, der ikke fungerede, som de skulle. Derfor er det også dejligt at se, at der kommer resultater, efter de ændringer vi har lavet, siger Kurt Rath, administrerende direktør i Dansk Auto Logik, der leverer biler over hele kongeriget.

Annonce

Kort om Dansk Auto Logik

Dansk Auto Logik er den største autotransportør i Danmark. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 300 medarbejdere. Virksomhed løser opgaver indenfor modtagelse, montering, klargøring og opbygning. Virksomheden er stiftet i 1962.

Hentet en del på nye aftaler

Kurt Rath forklarer, at ændringerne primært har været organisatoriske.

- Der har været organisatoriske ændringer i vores mellemledergruppe, og samtidig har vi gennemført nogle procesmæssige ændringer. Vi har mere eller mindre sat en ny ledelse ind på terminalen i Vamdrup, og de har været inde og kigge på måden, vi har arbejder på. De har fået tilpasset og justeret en hel masse områder, siger han.

Et sted, der også er blevet set nærmere på, er indkøb af leverandøraftaler. Det er et område, som virksomheden ikke har haft specielt meget fokus på, fordi opmærksomheden har været rettet mod at få virksomheden til at vokse. Det er der blevet ændret på det seneste års tid.

- Vi har været meget kritiske på hele vores leverandørside. Der er leverandører, der er blevet skiftet ud, fordi vi har kunnet få tilsvarende eller bedre løsninger til en anden pris. Vi har i en årrække haft for meget fokus på vækst, og det har betydet, at vi ikke har brugt energi på at lave de rigtige indkøbsaftaler. Der har vi også hentet en del, siger Kurt Rath.

Blevet mere effektive

Sidste år forklarede Kurt Rath desuden, at virksomheden havde svært ved at blive mere effektive, end de allerede var i forvejen. Direktøren fortæller, at løsningen på den udfordring endnu ikke er løst, men der er blevet taget nogle skridt i den rigtige retning.

- Jeg ved ikke, om vi har fundet en løsning, men ved at få rystet posen og ved at få nye folk til at kigge på måden, vi gør ting på, så har vi fundet nogle områder, hvor vi tydeligvis har kunnet forbedre os, siger Kurt Rath.

- Vi har fundet nogle måder og metoder at arbejde på, så vi har fået hentet noget effektivitet, tilføjer han.

Firmaet er netop nu i gang med at udvide matriklen i Vamdrup med 45.000 kvadratmeter, sådan at der bliver plads til op mod 14.000 biler. I øjeblikket står der cirka 11.000 biler i Vamdrup. Regnskabet viser, at Dansk Auto Logik har investeret for omkring 40 millioner kroner det seneste år.

- Det er en branche, der er meget investeringstung, og derfor er de resultater, vi laver nu, også nødvendige for, at vi kan geninvestere i forretningen, så den holdes tidssvarende og kørende fremadrettet, siger den administrerende direktør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Kolding

Handicap-forum kritiserer adgangsforholdene på Kolding Sygehus: Det er for hårdt at komme ind i manuel kørestol

Kolding For abonnenter

Emilie skal flytte fra sin lejlighed på grund af rotter: - Jeg kan ikke sove om natten

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];