Annonce
Vejen

Menneskelig fejl: Bommert gav svævefly én kæberasler

Svævefly havarerede på Gesten Svæveflyveplads i sommer, da flyet var ved at lette. Havarikommissionen har afsluttet undersøgelserne. Foto: Havarikommissionen
En menneskelig fejl var skyld i et haveri på flyvepladsen ved Gesten i sommer, konstaterer Havarikommissionen i en endelig rapport. Der skete kun materiel skade.
Annonce

GESTEN: Udfældning af luftbremser i meget lav højde under spilstart på Gesten Svæveflyveplads førte til, at et svævefly den 7. juni sidste sommer ramte jorden i en stejl vinkel.

Det konkluderer Havarikommissionen i en rapport og henlægger sagen, uden der foretages yderligere.

Svæveflyet OY-KXF var ved at blive trukket i luftet af et spil med en flyveinstruktør og en flyveelev ombord på bane 28. Da svæveflyet under stigning var cirka 10-15 meter over jorden bemærkede instruktøren, at svæveflyet ikke længere blev trukket frem, fordi spilstartswiren var blevet slap.

Rapporten giver ikke nogen forklaring på årsagen.

Flyveinstruktøren flyttede hånden fra luftbremse til udløserhåndtaget og frakoblede svæveflyet fra stålwiren. Samtidigt med at han havde hånden fremme ved udløserhåndtaget, aktiverede flyveeleven luftbremserne fuldt ud og skubbede styrepinden helt frem.

Det var en fejl.

Instruktøren løsnede luftbremserne, men nåede ikke at rette svæveflyet op, før næsen på svæveflyet ramte jorden hårdt i en stejl vinkel.

Annonce

Hård landing

Flyet ramte jorden med næsen og derefter næsehjulet, hovedhjulet og halepartiet. Svæveflyet kom i luften igen og fløj 16 meter, før hovedhjul og højre vinge ramte jorden. Igen lettede flyet og fløj yderligere 13 meter, før det ramte jorden på hovedhjulet og næsehjulet.

Svæveflyet kom til et fuldt stop ca. 258 meter fra startpositionen og de ombordværende kunne stige ud uden én skramme. Flyet var derimod "væsentligt" beskadiget, konstaterer Havarikommissionen.

Havariet skete i dagslys og under gode vejrforhold.

Flyveinstruktør og flyveelev har overfor Havarikommissionen bekræftet, at der under hændelsesforløbet ikke var noget teknisk galt med svæveflyet.

Som følge af havariet indførte svæveflyveklubben en grundigere gennemgang af startproceduren med hver enkelt flyveelev.

Det skulle jo nødigt ske igen.

Svæveflyet landede på næsen. Ingen kom noget til - bortset fra flyet. Foto: Havarikommissionen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce