Annonce
Tønder

På jagt efter de bedste Rømø-historier

Udviklingsplanen "En fælles retning for Rømø 2025" skal beskrive en vision for Rømø baseret på Rømøs DNA; historie, kulturmiljøer, landskab, natur, indbyggere, turisme og erhverv. PR-foto
Hvad er Rømø helt præcist? Det spørgsmål søger de 14 parter bag udviklingsplanen for Rømø nu svar på. Derfor inviterer de til fælles historiefortælling 27. januar

Rømø: Mandag 27. januar kan man deltage i en event, hvor målet er at finde essensen af Rømø. Den dag skal der med et histrorie-event arbejdes og fortælles historier om Rømø.

Formålet med historie-eventen er at grave de fortællinger frem, som skjulter sig som skatte i folks hoveder og hjerter. Måske et barndomsminde om leg og gemmesteder blandt klitter og lyng, eller bare følelsen af det varme sand mellem tæerne eller en iskold dukkert i vinterkulden. Det kan være hvad som helst. Gode minder, anekdoter, myter, erfaringer eller holdninger er velkomne.

Annonce

Arbejder i værksteder

Til historie-eventen bliver der arbejdet i "værksteder", hvor deltagerne dykker ned i forskellige temaer om Rømø. Det, der fortælles, er limen i grundfortællingen om Rømø.

- Det er utrolig vigtigt - ikke mindst for turismen - at vi er dygtige til kortfattet og letforståeligt at sige, hvad der er Rømøs DNA, fortæller turistchef Kenneth P. Madsen i en pressemeddelelse.

- Med en skarp grundfortælling får vi et værktøj og budskab, vi kan bruge i markedsføringen fremover, tilføjer han.

Endvidere er idéen med grundfortællingen, at den skal være grundlag for at inspirere til andre indsatser, der kommer senere, som blandt andet handler om design og udvikling af produkter med en særlig Rømø-sjæl.

Hvis man har lyst til at deltage og fortælle sine Rømø-historier og holdninger, så kan man tilmelde sig ved at skrive en mail til teknisk@toender.dk.

Historiefortælle-eventen gennemføres af Kalb og Primetime.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce