Annonce
Sønderborg

På Sundhalle regerer Eva

Eva Iversen kan det hele - stå i baren og køkkenet. Men det er nu mest i køkkenet, hun er, når folk skal have deres danske livretter. Foto: Claus Thorsted

Eva Iversen serverer mad, mange især mænd elsker. På Sundhalle ved havnen skal alt helst være, som det har været i mange år. Mange åndede lettet op, da de fandt ud af, at fru Iversen stadig vil stå ved gryderne og panderne på Sundhalle.

Sønderborg: Folk i Kansas-arbejdstøj og Boss-blazer trives lige godt med et stjerneskud eller pariserbøf hos Sundhalle ved havnen i Sønderborg. Her har der siden slutningen af 1800 tallet har været kro, er et sted, hvor hele Sønderborg møder hinanden. Fraset Folkeskolen er det efterhånden de færreste steder, der rummer alle - segmenter og socialklasser. Høj og lav. Her deler fiskeren, smeden og stamkunden med dagligt stort indtag af øl bardisk og bord med topchefer fra områdets store virksomheder, politikere fra hele den politiske palet, bistandsklienter og musikere fra Sønderjyllands Symfoniorkester.

- Her er alle lige og lige velkomne. Vi har plads til alle, og her kommer virkelig alle slags mennesker, siger Eva Iversen. Hun er direktør, chef, kok, bartender, bogholder, indkøber, pr-ansvarlig, hr-chef og rengøringskone. Med sit stille og behagelige væsen er hun særdeles vellidt blandt ansatte og ikke mindst kunderne. Men det er først og fremmest den gode danske mad, Sundhalle er kendt for: Evas mad.

Annonce

Det bedste her på Sundhalle er alle de søde og dejlige mennesker, her kommer. Mine ansatte og gæsterne er nærmest som venner. Her er en dejlig jargon med masser af humor.

Eva Iversen, Sundhalle
Eva Iversen driver Sundhalle med dansk mad i rigelige portioner. Det er ret populært. Foto: Claus Thorsted

Pariserbøf er nummer et

Nummer et er pariserbøffen, der fås i flere størrelse - op til et halvt kilogram kød. Derefter følger de populære retter som stegt flæsk, stjerneskud, dansk bøf, Kong Fiddes Livret, kogt torsk eller stegt ål. Priserne er rimelige, portionerne rigelige. Øllet er billigt - altid to for 30 kroner. Den slags trækker især mænd til stedet.

- Vi har rigtig mange klubber og hold. Fodbold, håndbold. Tipsklubber. Vi har også vinsmagning og ølsmagning. Alt muligt. Vi har en maddag for stamkunder, en spareklub - og fra november og december alle vores julefrokoster. Alt er udsolgt i hvert fald i weekender og stort set alle torsdage, siger Eva Iversen.

I en halv snes år har hun forpagtet Sundhalle af Arne Paulsen, der her i sommer har solgt ejendommen til teglværksejer Christian A. Petersen fra Petersen Tegl A/S. Han ville redde kroens fremtid og sikre, at han kunne fortsætte med at have sine bierstunde - øltid - med sine gamle venner. Så han købte kroen, og de to parter er enige om, at stedet skal drives videre som hidtil. Her er i årevis ikke investeret store summer på interiør, maling eller nye toiletafdeling. Tapetet er let gulnet, bordeaux og brun dominerer gardiner og møbler sammen med træ, gamle billeder, skibskruer og anden typisk værtshusudsmykning som et stort skilt: "De gamle drak altid et glas til".

Her har en indretningsarkitekt ikke en chance. Her skal ikke laves for meget om.

Så er der dækket op til en gang dansk mad. Foto: Claus Thorsted

En dejlig jargon

3Evas mand John, eer er daglig leder hos Euromaster i Sønderborg, kan dog andet end få skiftet dæk på folks køretøjer. Han var ret interesseret i Sundhalle, da muligheden bød sig for ti år siden. Men det blev konen, der rendte med forpagtningen og forretningen.

- Han er min sovsemand og hjælper til en gang imellem. Men det er nu ikke så meget, siger Eva Iversen. Hun var tidligere dagplejer, og hun har derfor visse pædagogiske evner, der kan blive brug for på en kro.

- Men her har vi nu næsten aldrig ballade. Hvis der er optræk til noget, så er der en form for selvjustits, og mine gæster får det hele dysset ned. Det bedste her på Sundhalle er alle de søde og dejlige mennesker, her kommer. Mine ansatte og gæsterne er nærmest som venner. Her er en dejlig jargon med masser af humor, siger hun. Siden der i fjor blev rygeforbud på Sundhalle er en del stamgæster forsvundet.

- Det må vi sige, men vi har rigeligt at lave. Mange har vænnet sig til det, og andre er glade for det, fordi vi jo også lever meget af at sælge mad, siger Eva Iversen. Hendes tre børn har alle hjulpet til og tjent en skilling som opvasker og bartendere på Sundhalle, hvor der er åbent alle dage fraset 24.-25. december og 1. januar.

Men hvad spiser Eva Iversen så, når hun ikke selv skal lave mad?

- Det bedste er faktisk bare, når min mand eller mine børn har lavet en god gang pasta med kødsovs. Et glas rødvin til, så er jeg glad, siger hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce