Annonce
Indland

Paludan skal betale 30.000 kroner for gamle udtalelser

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Stram Kurs partileder, Rasmus Paludan, skal betale en bødesum i en sag, han fik på nakken som advokat.

Rasmus Paludan, leder af partiet Stram Kurs, skal betale 30.000 kroner for udtalelser målrettet politiet og anklagemyndigheden.

Det skriver Ekstra Bladet.

Avisen har fået indsigt i en kendelse fra Advokatnævnet, der beskriver, hvordan Paludan har "udsat navngivne medarbejdere ved henholdsvis politiet og anklagemyndigheden for en unødig og grov krænkelse".

Dommen faldt i Københavns Byret for mindre end en uge siden. Afgørelsen er en stadfæstelse af en kendelse, som Advokatnævnet afsagde i 2017 overfor Paludan, der også er advokat.

Sagen stammer fra en episode, hvor Paludan på vegne af en klient fremsatte et erstatningskrav på 6400 kroner.

Det gjorde han, fordi klienten to gange havde været frihedsberøvet af politiet under mistanke for at være i besiddelse af euforiserende stoffer.

Paludan hævdede at klienten havde været udsat for en særligt indgribende legemsundersøgelse, der ifølge ham selv foregik, mens en række "civile personer" så på.

Advokaten hævdede, at hans klient blev beordret til at hoppe op og ned og trække ud i sine underbukser under undersøgelsen.

Det fik Paludan til at klage til anklagemyndigheden. Her mistænkte han blandt andet, at anklageren er i "korrumperet ledtog med de politifolk, der foretog frihedsberøvelserne", skriver Ekstra Bladet.

Ud over bøden skal Paludan også betale sagens omkostninger på 17.500 kroner til Advokatnævnet. Den endelige afgørelsen falder samtidig med, at Rasmus Paludan kæmper for at få Stram Kurs ind i Folketinget.

Inden for 14 dage skal Paludan betale bøden og sagens omkostninger.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Annonce