Annonce
Erhverv

Pas på faldgruberne ved leasing af bil

Der er mange ting, man skal have styr på, inden man får overdraget nøglen til en leaset bil. Foto: Colourbox
Der er flere former leasing, så man skal være på vagt, inden kontrakten underskrives.

DANMARK: For små 10 år siden var det et stort gråzonemarked, når man skulle lease en bil.

I dag er der kommet meget mere styr på både det juridiske og økonomiske, og der kører tusindvis af både privat leasede og erhvervsleasede biler rundt på de danske landeveje. En af de større udbydere på markedet, Fleggaard Leasing, har således omkring 10.000 biler på gaden.

På privatmarkedet har FDM, der selv leaser biler, sammen med brancheorganisationerne udarbejdet en standardkontrakt, så man undgår faldgruberne - og de findes på nogle områder også, når man skal lease en erhvervsbil.

Af de to mest brugte former for leasing, finansiel og operationel leasing, er det den første, der hovedsageligt bruges i erhvervslivet.

- Ved finansiel leasing påtager man sig en stor risiko. Det kan sammenlignes med, at man låner penge i banken til at købe en bil. Man udskyder betalingen og har en kapital til rådighed. Men der er også noget negativt forbundet med det, for man overtager vedligeholdelsen af en bil, man ikke ejer, påpeger Michael Ern Nielsen, jurist ved FDM’s juridiske afdeling, om en af faldgruberne ved denne form for leasing.

Annonce

Finansiel leasing

Den meste brugte leasingform i erhvervslivet er finansiel leasing. Kontrakten dækker som udgangspunkt ikke service, reparationer, dækskifte osv. Alle disse udgifter skal leasingtager selv betale, hvis der er behov for det. Hvis bilen skal have ny motor, er det således leasingtager, der skal betale for den, og det kan live dyrt. Nogle leasingselskaber tilbyder dog at klare alle reparationer, service osv. for en ekstra månedlig ydelse, så leasingtager er sikret mod uforudsete udgifter.

Leasingens tre punkter

– En anden problemstilling er, at tilbuddet nogle gange kan være for godt til at være sandt. Man har måske kun en månedlig ydelse på 2000 kroner på en varevogn, og det er jo meget billigt, men så hentes pengene hjem på en anden måde. Enhver form for leasing er dækket af tre punkter – man betaler en ekstraordinær leasingydelse for at komme i gang, så er der den månedlige ydelse og endelig restværdien.

- Mange glemmer, at man ikke selv må købe bilen, når aftalen udløber, men skal anvise en køber, og så er det jo ikke sikkert, at man får det for bilen, man havde regnet med, og så skal man selv betale differencen. Det er den store ubekendte.

- For hvad koster en varevogn, der har været godt brugt i tre år uden moms og registreringsafgift? Hvad nu, hvis man har skrevet værdien til 100.000 kroner stedet for 75.000 kroner for at lokke kunden med en lavere ydelse? Her er det virkelig vigtigt, at man får læst kontrakten igennem, lyder rådet fra FDM-juristen.

Begrebsforvirring

Ved operationel leasing, som hovedsageligt bruges af private, er man ikke forpligtet til at købe bilen, når leasingperioden udløber. Man er dermed ikke bundet af at skulle indestå for en restværdi, og man er fri for bekymringen, om den aftalte pris nu også er realistisk.

Michael Ern Nielsen advarer mod begrebsforvirringen omkring flexleasing:

- Det er jo det samme som finansiel leasing, men man betaler bare en fleksibel registreringsafgift, så at kalde det flexleasing giver bare begrebsforvirring. Det er et forkert ord at bruge, men man kan jo kalde det, hvad man vil, jeg vil bare kalde det købmandsleasing.

Der er mange underkategorier inden for leasing - splitleasing for eksempel. Og den kan svær at administrere. Det kan være en enkeltmandsvirksomhed, der ønsker at lease en bil til både til privat brug og til erhvervsbil. Splitleasing opgøres i procenter, men uanset om det er 50-50 eller andet, kan det være problematisk, hvis der sker noget med bilen.

- Og vi har haft et eksempel på en mand, hvis virksomhed gik konkurs. Han blev herefter privat afkrævet en betaling på 200.000 kroner. Så man skal virkelig være på vagt, slutter FDM-juristen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Tønder

Over 100 får måtte reddes fra vandmasser på mark

Annonce