Annonce
Nordtyskland

Passagerer kan ikke stige på og af ny togforbindelse

De danske intercitytog drøner tværs gennem Slesvig-Holsten uden at gøre holdt en eneste gang undervejs. Foto: Ove Jensen.
Fra december kører togene fra København til Hamborg via Fyn og Sønderjylland. Men der kommer ikke et eneste stop i Slesvig-Holsten, siger Deutsche Bahn nu.

FLENSBORG: Om en måned kører intercity-togene mellem København og Hamborg ikke mere via færgeforbindelsen til Femern og Lübeck, men gennem Fyn og Sønderjylland. Men i Slesvig-Holsten kommer der ingen stop.

- I forbindelse med den nye køreplan fra den 15. december er et sådant stop undervejs desværre endnu ikke muligt. Sådan skriver Deutsche Bahn til det socialdemokratiske medlem af forbundsdagen Sönke Rix fra Eckernförde.

I løbet af foråret 2020 forventer banen dog at kunne finde en løsning.

Arbejdet med tunnellen under Femern Bælt er forklaringen på, at DSB og Deutsche Bahn i de kommende ti år omlægger deres fælles forbindelse. I stedet for at blive transporteret ad Fugleflugtslinjen med færgen mellem Lolland og Femern kører togene over Fyn og det sydlige Jylland og derefter videre gennem Slesvig-Holsten. Nok varer det endnu lidt, inden anlægsarbejderne på den tyske side går i gang. Men i Danmark begynder forberedelserne allerede nu. Det nødvendiggør den nye rute for togene fra december.

Annonce
Delstatsregeringen anser fortsat et stop i Slesvig-Holsten som en nødvendighed.

Trafikminister Buchholz.

Politiet får problemer

Hidtil har togene mellem København og Hamborg gjort holdt tre steder i Slesvig-Holsten, nemlig i Puttgarden, Oldenburg og Lübeck. Efter ønske fra tysk politi planlagde Deutsche Bahn oprindelig et stop i enten Slesvig eller Rendsburg, så myndighederne kunne gennemføre indrejsekontrol. Men det bliver i første omgang altså ikke til noget.

En omvej omkring Flensborg har banen hele tiden afvist på grund af den forlængede rejsetid.

Til gengæld stopper togene i Padborg.

Minister presser på

Forbundsdagsmedlem Sönke Rix kritiserer forsinkelsen. Også den slesvig-holstenske trafikminister, Bernd Buchholz, lægger pres på Deutsche Bahn.

- Delstatsregeringen anser fortsat et stop i Slesvig-Holsten som en nødvendighed, siger Bernd Buchholz.

Han ville foretrække, at togene gjorde holdt i Rendsburg.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Marcus Knuth er en gemen mandattyv

Marcus Knuth blev onsdag De Konservatives nye udlændingeordfører samt integrations- og indfødsretsordfører. Det er der bestemt ingen grund til at ønske tillykke med. Den politiske belønning er nemlig aldeles ufortjent. Naturligvis er det fuldstændig legitimt, hvis Marcus Knuth ikke længere har følt sig hjemme i Venstre og derfor skifter til De Konservative. Til gengæld er det målt med moralske alen helt utilstedeligt, at politikeren blot fortsætter i Folketinget, som om intet var hændt. Den 5. juni i år sendte vælgerne 43 repræsentanter for Venstre ind i Folketinget. Så vidt vides har der ikke efterfølgende været et nyt valg. Derfor er de 43 mandater fortsat Venstres. Partihop er beklageligvis ikke helt så sjældne i dansk politik. Som regel er mønstret det samme – afhopperne tager deres mandater ind i det nye parti. Opfattelsen af, at politikerne så at sige ejer deres mandat er hinsides enhver sund fornuft. Mandatet tilhører de vælgere, der har udpeget den pågældende. Ved Folketingsvalget satte godt 9500 vælgere deres kryds ved Marcus Knuth. Det gjorde de givetvis i forventning om, at deres tillidsmand på tinge ville arbejde for Venstres dagsorden. Den tillid er nu gjort til skamme. Eneste anstændige beslutning er at forlade sin politiske tillidspost, hvis man af den ene eller anden grund kommer på kollisionskurs med sig parti. Så kan suppleanten nemlig rykke ind og fortsætte arbejdet for den liste, som vælgerne har peget på. Havde Marcus Knuth draget denne rette konsekvens, ville det aftvinge respekt. Det havde herefter stået ham frit for eventuelt at stille op som konservativ kandidat ved næste Folketingsvalg, hvor han måske endda havde haft rimelige muligheder for atter at blive sendt afsted til Christiansborg. I stedet har Marcus Knuth nu slet og ret gjort sig skyldig i gement mandattyveri, hvor han har sat sine egne interesser over vælgernes. Den slags bidrager til en politikerlede, som i dette tilfælde er absolut berettiget.

Aabenraa

Skolebus kørte i grøften

Annonce