Annonce
Sønderborg

Passagererne valfarter til Alslinjen

Færgen M/f Frigg Sydfyen på Bøjden-Fynshav ruten. Foto:Søren Stidsholt Nielsen.
Efter en prisnedsættelse til 79 kroner på afgange, hvor der normalt ikke er mange passagerer, har Alslinjen mellem Fynshav og Bøjden har en stigning på 94,9 procent her i det nye år.

Sønderborg: Passagererne på Alslinjen mellem Fynshav og Bøjden valfarter til færgeruten efter en prisnedsættelse.

- Det er gået godt, siger kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen med jysk beskedenhed. Molslinjen købte for et år siden aktierne i Danske Færger og dermed overtog driften af de fire færgeruter, Alslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen og Samsølinjen.

- Vi har lavet en lille analyse af bookinger fra 15. januar 2020 til 4. februar 2020 i forhold til samme periode i 2019. Salget af billetter til en bil med op til ni personer er næsten fordoblet, fortæller Jesper Maack.

I perioden er der booket 5.682 biler mod 2.915 biler booket i samme periode året før. En stigning på ikke mindre end 94,9 procent.

Annonce

Salg fordoblet

Jesper Maack konkluderer, at målet med den nye lavprisstruktur var at få fat i nye passagerer, der kan få en pause fra rattet og de stressende kø-plagede motorveje. De mange reservationer viser, at der kommer flere passagerer med det samme.

- Der har været 16 procent flere overførte gæster i den første måned, og samtidig er salget til de fremtidige afgange altså næsten fordoblet, siger han.

Turen mellem Fynshav og Bøjden kan købes for blot 79 kroner for en lav bil med op til ni personer. Den dynamiske prisstruktur ligner den Molslinjen har haft succes med på Kattegat, og det viser sig, at det har færgegæsterne taget godt imod.

Koncepten tager udgangspunkt i, at booker man i god tid og rejser på afgange, hvor der ikke er så mange rejsende, så kan man komme afsted for blot 79 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

112

Beredskabet lagde en truende mast ned

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce