Annonce
forside

Person forsøgte ildpåsættelse - hvorfor?

I den samlede offentlighed - ikke mindst på Facebook - gættes der voldsomt på, hvad der er sket og ikke mindst på hvorfor, da en 57-årig mand ville sætte ild til sig selv på jobcenteret i fredags. Det kan konkluderes, at vi stort set intet ved om den pågældende sag. Dog er det ulykkeligt uanset årsag, motiv og sammenhæng. Der er vel 3 hovedårsager til konflikter, nu man endelig vil putte alle borgere i de samme kasser på f.eks. et job- og ydelsescenter. 1) Meget svage borgere, som grundet psykisk sygdom og/eller svag intellektuel formåen, ikke kan leve op til systemets ofte helt urimelige dokumentationskrav (ofte vedr. ligegyldigheder), og hvor der ikke tages nogen form for individuelle hensyn - systemet kommer helt klart før individet. 2) Ressourcestærke borgere som systemet ikke kan rumme. Mange ansatte har ikke lært/er ikke opdraget til, at man nu om dage kan risikere at blive sagt imod af borgere, som måske endda er bedre til at argumentere og formulere sig end den ansatte er: Så sent som i fredags oplevede jeg en venlig, velbegavet og engageret ansat - ikke i Jobcentret - som simpelthen blev vred, når vedkommende blev sagt imod. Det skete på en ordentlig måde, men der blev sat enkelte saglige spørgsmål ved det, som den ansatte fremførte. 3) Ubehandlede/utilstrækkeligt behandlede borgere i det psykiatriske system - gad vide hvornår russeren var blevet udskrevet, hvis der ikke var faldet en dom om, at han skule være indlagt i psykiatrien i foreløbig 4 uger.

Indtil medio 2016 var jeg forundret over, at der ikke var meget mere vold, og at der ikke blev fremsat langt flere trusler fra borgernes side, fordi der fra enkelte ansattes side direkte blev udøvet psykisk vold mod borgere, fremført evindelige trusler om økonomiske sanktioner, og så var der tale om generel nedladende adfærd - der var grundet enkelte ledere oparbejdet en syg herrefolks kultur.

Det er blevet meget, meget bedre, men man er ikke i mål endnu.

Lav et kursus for de ansatte. "Lær at tackle ressourcestærke og velformulerede borgere i en dialog"

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce