Annonce
Esbjerg

Peter Plys sprang tælleapparatet på Fanø

Udstillingen med tegningerne af Peter Plys slog alle Fanø Kunstmuseums rekorder. Archive Ref No EGM/2/58 Line illustrations © E.H. Shepard Colouring of the line illustrations © E.H. Shepard and Egmont UK Limited, 1970 and 1974.
Den lille gule bjørn i den røde mavebluse forlod den 1. september Fanø Kunstmuseum for at drage videre. De to måneder Peter Plys var på Fanø bragte rekord mange besøgende til museet.

Fanø: Den 1. september drog den lille gule bjørn ved navn Peter Plys videre i sin færden efter honning. Inden da havde den i form af de originale tegninger hængt to måneder på Fanø Kunstmuseum til stor glæde for de frivillige på museet.

Intet mindre end 11.400 besøgende fik tegningerne af Peter Plys at se, mens de hang på Fanø. Det glæder bestyrelsesformand Birgitte Schack Rasmussen.

- Det gik bare helt forrygende. Det har slået alle rekorder, siger hun.

Annonce

Peter Plys

  • Mange tror, at det er Disney, der har skabt billederne til fortællingen om Peter Plys. I virkeligheden blev universet tegnet af den engelske illustrator, Ernest Howard Shepard (1879-1976)
  • Det var tegningerne fra bøgerne, der blev udstillet. Det var Shepard selv, der havdefarvelagt dem
  • Tegningerne, som museet udstillede, er fra bøgerne 'Peter Plys', 'Peter Plys og hans venner' og fra 'Vinden i Piletræerne'
  • Det var Shepards poetiske tegninger, der sammen med forfatteren, Alan Alexander Milnes, finurlige fortællinger gjorde Peter Plys-bøgerne fra 1926 og 1928 verdenskendte

Museet på Danmarkskortet

Bestyrelsesmedlemmet på Fanø Kunstmuseum Jan Egesborg oplyste i juli måned til JydskeVestkysten, at museets årlige besøgstal ligger på godt og vel 10.000 gæster. Birgitte Schack Rasmussen oplyste, at de havde forventet 5.000 til 7.000 besøgende. Nåede de op på de 7.000 besøgende, ville det være omkring 5.000 mere end normalt. På to måneder væltede Peter Plys altså alle museets rekorder.

Peter Plys gavnede ikke kun Fanø Kunstmuseum. Bjørnen gavnede også Sønderho, for udstillingen satte museet og Sønderho på Danmarkskortet.

Hvorfor udstillingen om Peter Plys var så attraktiv, er der ingen der ved, men en forsigtig forklaring kunne være, at det var første gang, at Ernest H. Shephards Peter Plys-tegninger kunne ses på dansk jord.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Socialrådgiver beretter om rystende arbejdsforhold: Kommunal leder foreslog glemsomhed i retssag

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder tvangsinddrevne licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap 4 milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede eller alligevel laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og Fars Pige – lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle tv3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Annonce