Annonce
Biler

Peugeot 208 er Årets Bil i Europa

Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa af en jury bestående af 60 motorjournalister. Foto: Peugeot
Den franske supermini vandt knebent foran Tesla Model 3 og med Porsche Taycan på tredjepladsen.

Elektrificerede biler dominerede, da Årets Bil i Europa blev afsløret forleden. Peugeot 208, der kommer både som benzin- og dieselmodel, men også som ren elbil, fik 281 point, foran Tesla Model 3 med 242 point og med Porsche Taycan på tredjepladsen med 222 point.

Juryen består af 60 motorjournalister, der tidligere har skullet vælge mellem 30 forskellige nye biler, der efterfølgende blev kogt ned til syv finalister. Her kom Renault Clio ind på en fjerdeplads, med Ford Puma, Toyota Corolla og BMW 1-serie på de efterfølgende pladser.

Hvert medlem har 25 point at dele ud.

Herhjemme er Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor, en del af juryen, og hans favorit var Tesla Model 3. Den amerikanske elbil blev tildelt 9 point, mens Peugeot 208 og Renault Clio begge fik 5 point af den danske motorredaktør.

"Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked," siger han til FDM.dk og fortsætter:

"Vinderen er en god repræsentant for de biler, der skal føre os gennem den grønne omstilling. I år var der hele tre elbiler med i finalefeltet, og udviklingen med flere og flere elbiler ser ud til at fortsætte igen ved næste års kåring."

Annonce
Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked.

Søren W. Rasmussen, med i jury og bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor

Kåring siden 1964

Peugeot 208 imponerede dog ikke i en crashtest, da Euro NCAP sikkerhedstestede bilen tilbage i oktober sidste år. Her blev det anført, at den standardmonterede automatiske nødbremse ikke er avanceret nok og ikke kan reagere over for børn og cyklister. Vil man have den mest avancerede type, koster det ekstra.

Peugeot 208, der er lanceret herhjemme i starten af året, koster fra 147.000 kroner, mens elbilen, der kommer til foråret, fås fra 230.000 kroner og har en officiel rækkevidde på 340 kilometer.

I Danmark blev det Tesla Model 3, der vandt den årlige titel, mens Peugeot 208 fik en andenplads.

De seneste år har Peugeot haft et godt tag i kåringen af Årets Bil i Europa, for 308 vandt i 2014, mens 3008 kørte med titlen i 2017. Totalt har mærket vundet seks gange med 504 (1969), 405 (1988) og 307 (2002).

Første gang, titlen gik til en elbil, var i 2011, da Nissan Leaf blev nr. 1, mens vi måtte helt frem til 2019, før Jaguar i-Pace, der var mærkets første elbil, vandt.

Den europæiske kåring af årets bil er branchens måske mest prestigefyldte kåring, og det er 57. gang, at bilernes svar på Oscar-uddelingen finder sted.

Første gang var i 1964, da Rover 2000 vandt.

Årets bil i Europa

1. Peugeot 208: 281 point

2. Tesla Model 3: 242 point

3. Porsche Taycan: 222 point

4. Renault Clio: 218 point

5. Ford Puma: 209 point

6. Toyota Corolla: 152 point

7. BMW 1-serie: 133 point

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Lisbeths corona-syge mand ligger bevidstløs i respirator: Pas på jer selv - og ikke mindst pas på andre

Leder

Kamp mod corona berettiger meget, men: Der er også en grænse

Regeringer verden over krænker fundamentale frihedsrettigheder for at bekæmpe corona. Værst i lande med udemokratiske regimer, men også Danmark kan være med. Det er en farlig udvikling. Krisen er så enorm, at vi selv i åbne demokratier må acceptere, at nogle af vores frihedsrettigheder sættes på pause. Det kan være retten til at måtte forsamle sig og bevæge sig frit. Det afgørende er ikke at gå for langt. Det har mange gjort. I Kina var og er det ikke sundt at kritisere diktaturets indsats mod corona. I Cambodia er 17 anholdt for at sprede "falske nyheder". I Tyrkiet er 19 anholdt for blandt andet at skrive, at corona var mere udbredt, end myndighederne sagde. I Ungarn er premierminister Viktor Orbán nu reelt diktator, efter at parlamentet har bemyndiget ham til på ubestemt tid at kunne regere per dekret, altså uden politisk flertal. Samtidig vedtog parlamentet en lov, som giver op til fem års fængsel for at offentliggøre "falske informationer". Så vidt er vi ikke i Danmark, men Mette Frederiksens regering er to gange blevet stoppet i forsøget på at gå for langt. I sit udkast til den første hastelov foreslog regeringen at bemyndige sundhedsministeren til at lade myndigheder trænge ind i private hjem uden dommerkendelse, hvis der var mistanke om smitte. I udspillet til den anden hastelov, som blev vedtaget sent tirsdag aften, ville regeringen give Styrelsen for Patientsikkerhed adgang til borgernes dankorttransaktioner for at spore potentielt coronasmittede – også uden dommerkendelse. Også dét blev heldigvis stoppet. I begge tilfælde demonstrerede Socialdemokratiet, hvad det har gjort siden sin valgsejr: Man er tilhænger af en meget stærk stat, som gerne må gribe dybt ind i borgernes private liv, hvis det tjener, hvad partiet opfatter som fællesskabets bedste. Men det sætter Grundloven faktisk grænser for, og det er godt, at nogle partier i Folketinget stadig har den som ledestjerne. Coronakrisen berettiger mange indgreb, men der er også en grænse.

Danmark

Live: FN-klimatopmøde udskudt på grund af coronavirus

Danmark

Lyt med: Har EU spillet fallit under corona-krisen? Nej, EU ender som sejrherre, siger ekspert

Annonce