I mange år har motorcykel-verdenen været domineret af mænd, og sådan er det til dels stadig. Men i de senere år er flere kvinder begyndt at køre på motorcykel.
Der er dog et område, hvor kvinderne stadig er i absolut mindretal, når det gælder motorcykler. Der findes i øjeblikket kun en eneste kvindelig motorcykel-mekaniker. Det er 41-årige Pia Steen Libenholt, der arbejder i værkstedet hos Ry MC-Udstyr.
Interessen for mekanik har Pia Steen Libenholt haft stort set hele livet. Hendes far var flymekaniker, og hendes bror er automekaniker, så hun har rodet meget med motorer lige siden barndommen, og hun blev motorcykelmekaniker i en alder af 23 år.
Oprindeligt stammer hun fra Dragør, men nu om dage bor hun i Sabro ved Aarhus sammen med sin mand.
Chefen tøvede ikke
- Jeg vidste, at hun havde et rasende godt ry. Jeg mødte hende i forbindelse med noget rally-kørsel og fik et rigtig godt indtryk af hende. Pia har en meget kompetent tilgang til tingene og til kunderne, og kunderne har reageret positivt. Der har ikke været noget mandschauvinisme her. Folk kan godt høre, at hun ved, hvad hun snakker om. Og så er hun faglært - det betyder meget. Jeg vil kun have faglærte ansatte, siger Peter Just.
Ry MC-Udstyr arbejder med alle typer motorcykler, både gamle og nye. Peter Just selv er kendt for at være Moto Guzzi-entusiast, og så ved han også et par ting om sidevognsmotorcykler.
Barske ture i ørkenen
Motorcykler har altid fascineret Pia Steen Libenholt, og det har ført hende vidt omkring. Hun elsker at køre langt på motorcykel, og det må gerne være i barsk terræn. I 2019 gennemførte hun sammen med veninden Ida Hansen som de eneste kvinder det 6000 kilometer lange ørkenløb Intercontinental Rally fra Almeria i Spanien til Dakar i Senegal. Pia Steen Libenholt havde ovenikøbet kørt ørkenløbet to gange før.
Herhjemme er det blevet til flere danmarksmesterskaber i enduro, og ud over off-road-kørsel dyrker Pia Steen Libenholt også roadracing på en hidsig Yamaha R6. Men til daglig bevæger hun sig mere fredeligt omkring på en Yamaha 900 Tracer, der er hendes hverdags-motorcykel. Den kørte hun 20.000 kilometer på sidste år.
Overraskede mænd
Selv om Pia Steen Libenholt ikke er et ukendt navn i motorsport og har hele 18 års erfaring som motorcykelmekaniker, kommer det alligevel bag på en del mænd, at hun kører motorcykel og oveni købet reparerer motorcykler.
- Jeg oplever mest positiv repons på værkstedet, men mange mænd bliver overraskede og siger: ”Det er da sjældent, at man ser sådan en som dig.” Ikke på en negativ måde - de er bare overraskede. Men det er heller ikke så mærkeligt, da jeg er den eneste kvindelige motorcykelmekaniker, fortæller hun.
Pia, der i øvrigt mødte sin mand under en motorcykelrejse i Rumænien, har gjort sig sine tanker om, hvorfor motorcykler stadig mest er noget for mænd:
- Jeg tænker, at rent genetisk er mænd mere fanget af fart og spænding end kvinder. Mange kvinder skælder jo ud på deres mænd, hvis mændene vil have en motorcykel. ”Uha nej, der er jo noget farligt noget, og nu skal vi have børn, og så må du i hvert fald ikke, for du slår bare dig selv ihjel,” siger de. Nogle gange, hvor jeg har spurgt veninder, om de vil have en tur, så siger de: ”Uh, nej, det er jo farligt.” Man må selvfølgelig erkende, at man sidder mere udsat på en motorcykel, men vi er jo nogle kvinder, der bare synes, at det er megafedt at køre motorcykel.
Det er heller ikke altid kun nervøsitet, der holder kvinderne tilbage:
- Når man kører motorcykel, skal man ikke være sippet. Det kan jo være koldt og vådt ... og man får hjelmhår, siger Pia med et kæmpegrin.
Apropos hjelme har hun ofte oplevet sjove reaktioner, når hun tager hjelmen af.
- Da jeg boede i København, havde jeg en Honda CBR 1000 RR, en rimeligt vild gaderacer. En dag stoppede jeg ud for en bunke indvandrerdrenge på Vesterbro, og da jeg tog hjelmen af, blev de meget overraskede, kunne jeg høre på deres reaktion: ”Øj, du er en pige! Hvor er det sejt!” De var bare søde, og den slags hører jeg også tit på tankstationer, og hvor jeg ellers stopper, fortæller hun.
Nogle mænd optræder dog også lettere nedladende.
- Jeg hører en del kommentarer i stil med: ”Kan sådan en pige som dig finde ud af at køre sådan en stor motorcykel?” Hvis jeg har tid til at snakke, kan jeg så forklare dem, at jeg kører roadracing, jeg er blevet danmarksmester i enduro flere gange, og at jeg er motorcykelmekaniker, fortæller Pia Steen Libenholt.
Kør med kvinder
På værkstederne har Pia også oplevet mandlige kunder, der er tydeligt nervøse, fordi det er en kvinde, der skal køre prøvekøre deres motorcykel. Hun kan så igen fortælle, at hun har kørt motorcykel i årevis, og at hun i øvrigt selv har fire motorcykler, en KTM 250 EXC-F, en Honda XR 400 offroad-maskine, en Yamaha R6 roadracing-motorcykel og Yamaha Tracer 900, der er hverdags- og feriecykel. Sidste år var den i Norge, Østersøen rundt og i England og Skotland.
Hun har et godt råd til kvinder, der vil begynde at køre motorcykel.
- Jeg vil anbefale, at de begynder med at køre sammen med andre kvinder. Jeg har ofte hørt fra en del kvinder, der har kørt med deres kærester og mandlige venner, at det var gået for hurtigt og for vildt for sig. Det kan godt være skræmmende, og man lærer ikke rigtigt at køre på den måde, fordi det går så hurtigt, at man bare må hænge på. Det er så meget generelt sagt, men jeg har selv arrangeret en masse tøseture i stille og roligt tempo, og responsen er, at kvinderne godt kan lide det - det virker rigtig godt, forklarer hun.
Fremtiden for motorcyklismen som livsstil kan være truet af nye skrappe love og regler og miljøkrav. Det har Pia Steen Libenholt også spekuleret over.
- Man bliver jo lidt nervøs for, at motorcykler kan gå hen og blive ulovlige eller udfaset på grund af miljøkrav og lignende. Jeg håber da, at motorcyklismen varer ved. Og med hensyn til miljøet, så bliver der flere og flere gode el-motorcykler med fede design, siger hun.
- Det vil ikke genere mig at køre på en el-motorcykel - overhovedet ikke. For mig er det sgu ikke så meget lyden, der betyder noget. Det er mere oplevelsen af at være på to hjul. Men det er jo ikke alle, der har det sådan. Der kommer jo ustandseligt nogle, der gerne vil have udstødninger på, der kan larme noget mere. Men der er kommet nye skrappe regler om netop udstødninger, og nu kan der komme nogle meget heftige bøder, hvis man bliver taget på en motorcykel, der larmer for meget. I Tyskland har de allerede været rimeligt strikse i flere år. Men det med lyden har måske noget at gøre med, at nogle mænd godt kan lide at optræde som nogle ordentlige handyr, der kan puste sig op med deres kæmpe larmepotter, siger Pia med sit smittende grin.