Annonce
Kolding

Plan på vej for arkæologiske udgravninger ved Klostergården

Nedrivningen af Klostergården er i fuld gang, men alt tyder på, at der skal gennemføres omfattende arkæologiske udgravninger, før der må bygges nyt i stedet for. Arkivfoto: Søren Gylling

Kolding: Eksperterne fra Museum Sønderjylland fandt ikke afgørende nyt under udgravningen af det tredje og sidste prøvehul i deres arkæologiske forundersøgelser ved Klostergården.

Derfor er museet og Domea, som er ved at rive Klostergården ned, nu i dialog om at udforme et forslag til de arkæologiske udgravninger, der under alle omstændigheder skal ske ved Klostergården på baggrund af de fund, arkæologerne gjorde i de første to prøvehuller.

Her gjorde arkæologerne fund, som vil fortælle væsentligt nyt om Koldings historie, og som er beskyttet af museumslovens regler om, at de skal graves ud i fuldt omfang og registreres, før der må bygges ovenpå dem igen. Museet har allerede fortalt Domea, at der venter "en omkostningstung og tidskrævende udgravning" forude - og den skal Domea som bygherre betale ifølge museumsloven. Domea skal opføre 92 almene familieboliger på grunden, som boligselskabet har købt af Kolding Kommune.

Budget og tidsplan for udgravningen skal godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen, og både projektleder Jane Clausen fra Domea og museumsinspektør Per Ethelberg forventer at kunne fortælle, hvad der præcist skal ske om en måneds tid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce