Annonce
Kolding

Planen klar for 130 boliger ved det gamle sygehus

Nord og syd for de eksisterende gamle bygninger vil Segura opføre to nye vinkelformede bebyggelser med i alt 80 boliger. Illustration: Seguro

Lokalplanforslaget for omdannelsen af det gamle sygehus til et moderne boligkvarter er på vej ud i offentlig høring.

Kolding: Så er planen for forvandlingen af det gamle sygehus ved Engstien til en bebyggelse med 130 moderne boliger, erhvervslokaler og en børneinstitution på vej ud i offentlig høring, så borgere og andre kan kommentere projektet, inden Koldings politikere godkender det endeligt.

Det er det københavnske selskab Seguro, der står bag projektet. Planen er, at de historiske gamle sygehusbygninger skal renoveres og indrettes til lejligheder og kontorer, og at der skal bygges to helt nye boligbebyggelser nord og syd for det gamle sygehus. De to nye bebyggelser med i alt 80 boliger må ifølge lokalplanen opføres i fire etagers højde.

Annonce

Bygningerne

Bygningerne ved Engstien er oprindeligt opført i 1880 som hospital. Hospitalsdriften ophørte i 1986, og bebyggelsen har efterfølgende været anvendt til universitet og til daginstitution.

I dag anvendes kun en mindre del af bebyggelsen til daginstitution, mens resten står tom.

Nord og syd for de eksisterende gamle bygninger vil Segura opføre to nye vinkelformede bebyggelser med i alt 80 boliger. Illustration: Seguro

Vej og støj

Vejadgangen til det nye boligområde kommer til at ske ad de to eksisterende overkørsler fra Engstien via Ålykkegade, og derfor, siger kommunens trafikeksperter, bliver det nødvendigt at udbygge krydset ved Ålykkegade og Vestre Ringgade.

Støj fra biler og tog er ikke til at komme udenom. Men beregninger viser, at der kan skabes opholdsarealer væk fra Vestre Ringgade, som ikke vil blive belastet med vejstøj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 decibel. Støjen fra jernbanen, som løber syd for bebyggelsen, vil her som andre steder i store dele af det centrale Kolding være en belastning i kortvarige perioder.

- Det er et rigtigt spændende projekt, som ejeren af det gamle hospital har på tegnebrættet, og det passer rigtig godt ind i vores bestræbelser på at etablere flere boliger i bymidten, siger formand for plan-, bolig- og miljøudvalget Birgitte Kragh (V).

Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce