Annonce
Varde

Hotelprojekt er slået tilbage til start: - Tårerne render ned ad kinderne på mig

For Mariane Nygaard Holm fra Blåvand er det en kæmpe sejr, at Planklagenævnet har underkendt Varde Kommunes lokalplan for Hafnia-grunden. Arkivfoto: Chresten Bergh
Varde Kommune lider et eklatant nederlag i Planklagenævnet, der underkender kommunens lokalplan for Hafnia-grunden.

Blåvand: Det stormombruste kystprojekt på Hafnia-grunden i Blåvand er slået tilbage til start. Det er et af de ti kystprojekter, som et bredt flertal i Folketinget i 2015 gav dispensation til.

Planklagenævnet har underkendt Varde Kommunes lokalplan for et muligt og meget upopulært hotelprojekt på grunden, der siden 1968 har været ejet af staten.

I sin afgørelse skriver Planklagenævnet, at der skal foretages yderligere undersøgelse af forekomsten af markfirben og strandtudser, ligesom der skal gøres rede for erstatningsnatur.

Det var 20 borgere, der i 2018 klagede over kommunens miljøvurdering, som omhandler både Hafnia-grunden og Det Blå Plateau ved Hvidbjerg Strand.

I spidsen for protesterne står Mariane Nygaard Holm fra Blåvand, som også var med til at indsamle 2.928 underskrifter mod hotelprojektet.

- Tårerne render ned ad kinderne på mig. Det er fedt. Yes, jubii, og hele kroppen ryster af glæde, siger Mariane Nygaard Holm.

Men selv om Varde Kommune lider et eklatant nederlag, så tør hun endnu ikke tage den endelige sejr for givet.

- Kan de nå at lave en ny lokalplan, når nu dispensationen er forlænget med to år? spørger Marianne Nygaard Holm.

Den nye regering vil forlænge dispensationen for et hotelprojekt til november 2022. Dispensationen er fra den gældende planlov, der normalt ville betyde, at projektet ville være ulovligt.

Annonce

Hafniagrunden

  • I november 2015 vedtog et bredt flertal i Folketinget de ti kystprojekter, der fik en dispensation fra den normale kystbeskyttelse. Dispensationen varer i fem år.
  • Venstre og Dansk Folkeparti i Varde Byråd vedtog den 6. februar 2018 kommuneplantillægget og lokalplanen for Hafnia-grunden og Det Blå Plateau.
  • Den 5. april 2018 klagede 19 borgere over plangrundlaget til Planklagenævnet.
  • Den 8. oktober 2019 giver Planklagenævnet borgerne medhold, hvorfor Planklagenævnet ophæver den nuværende lokalplan.

Borgmester Erik Buhl (V) tager afgørelsen til efterretning. Han har kun skimmet den 22 sider lange afgørelse fra Planklagenævnet, der grundlæggende dumper Varde Kommunes miljøvurdering med hensyn til både markfirben og strandtudsen.

To såkaldte bilag IV-arter, som nyder særlig beskyttelse og som findes i klithedelandskabet ved Blåvand. Og ifølge EU's habitatdirektiv så kan et planforslag slet ikke gennemføres, hvis det beskadiger eller ødelægger markfirbenets eller strandtudsen yngle- og rasteområde.

- Det bliver først efter efterårsferien, at vi tager stilling til sagen, siger Erik Buhl.

Stilling til om sagen droppes, eller om Varde Byråd skal forsøge at få vedtaget en ny lokalplan for hotelprojektet på Hafnia-grunden.

Et større opbud af utilfredse borgere mødte op, da borgmester Erik Buhl modtog 2.700 underskrifter mod hotelbyggeriet på Hafnia-grunden i Blåvand. Arkivfoto: Chresten Bergh
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Varde

Inge er stolt af sit kvarter: Købstadens sekundære butiksgade er en upåagtet succes

Annonce