Annonce
Erhverv

Playlister fra Billund kan høres i 40 lande

Søren Klausen har ikke længere ansvaret for udvalget af musikken. Det har musikchef Allan Tang overtaget. Foto: Martin Ravn
My Instore Radio har succes med manuelt sammensat musik til butikker, hoteller og restauranter.

BILLUND: Der lyder liflige poptoner, når du besøger Shell-stationen i Grindsted.

Det skyldes en mand, der for en halv snes år gik en tur i Disneyland i Paris og blev imponeret af musikken i den gigantiske forlystelsespark.

- Hvert område havde sin egen musik. Det var meget professionelt lavet. Disney har selvfølgelig sine egne folk til at sammensætte musikken, som de selv ejer, men jeg fik ideen til My Instore Radio der.

- Jeg spurgte mig selv, hvordan vi kan gøre noget, som giver andre butikker, hoteller og restauranter mulighed for at udnytte musik på samme måde. Allerede måneden efter var jeg sammen med tre andre i gang med at tegne forretningen, fortæller Søren Klausen, der med sin baggrund som studievært og dj ved flere radiostationer havde sin musikalske baggrund i orden.

Og da først Brugsen og Shell i Grindsted begyndte at bruge playlisten fra musikstreamingtjenesten i Billund, og en række børnesygdomme var overstået, gik det stærkt.

I dag har My Instore Radio kunder i 40 lande med almægtige USA som det største marked, så når man er på indkøb i et amerikansk supermarked, kan man meget vel høre musik, der enten er sammensat i hovedsædet på Montanavej i Billund eller hos en af de tre ansatte i Los Angeles og lidt nord for New York, My Instore Radio har i dag.

Annonce
Man skal endelig ikke tro, at man kan lave playlister til vores kunder bare fordi, man kan lide musik.

Søren Klausen, My Instore Radio

Ny playliste hver dag

Der sendes en ny playliste ud hver dag. Herhjemme kan du høre sammensat musik fra Billund i alle storcentre, og ude i Europa findes der blandt andet aktuelle playlister i danske butikskæder.

- Det, der adskiller os fra vores konkurrenter, er, at vi laver playlisterne manuelt. Selvfølgelig bruger vi også algoritmer til at finde frem til sangene, der skal være på playlisten, men vi sammensætter dem med hånden, pointerer Søren Klausen.

Søren Klausen står på samme adresse også i spidsen for AVdesign, der producerer 3D animationsfilm, men har nu lavet arbejdsfordeling med sin kone, Lotte Thomsen, så hun hovedsageligt tager sig af AVdesign, mens han koncentrerer sig om at udvikle My Instore Radio. Det betyder, at han rejser en del til USA, og det er der en god grund til:

- Kunderne i USA er fordelt på rigtigt mange forskellige kæder og butikker, og restaurantkæderne vokser meget hurtigt. I USA har man ikke tidligere som her i Danmark tænkt på, at personalet også skal kunne holde ud at høre på musikken, og at det faktisk øger både deres arbejdsglæde og dermed salget, hvis der er det rigtige musikmix.

- Man skal endelig ikke tro, at man kan lave playlister til vores kunder bare fordi, man kan lide musik. Man skal kende målgrupperne. Det kan ikke nytte noget, hvis man spiller musik, som to tredjedele af kunderne kan lide, hvis den skræmmer den sidste tredjedel væk, forklarer Søren Klausen og fortsætter:

- Og den der med, at man hellere vil høre countrymusik ude på landet i Danmark og ikke i storbyerne, passer bare ikke. Ude på landet vil man også høre det nyeste musik. I USA er der større forskelle – især på nord og syd, hvor man sydpå hører mere countrymusik.

Lille del af noget stort

Søren Klausen ser blandt andet succesen med My Instore Radio i den enkle forretningsfilosofi, han og de øvrige stiftere havde fra begyndelsen.

- Fra første dag har holdningen været, at vi hellere ville være en lille del af noget stort, end en stor del af noget småt, og jeg gik bevidst ikke efter at hente investorer ind, men folk, der havde noget at bidrage med fagligt. I dag har vi en professionel bestyrelse, som er indstillet på, at vi skal bruge de penge, vi tjener, på at udvikle virksomheden. Vi er fire ejere i et anpartsselskab og har nu i alt ni ansatte med mig.

Selv har Søren Klausen en meget bred musiksmag og kan med egne ord finde på at spille både Kim Larsen og Metallica, og han kan også godt lide at høre klassisk musik.

- Men så skal det være live. Jeg så for eksempel en StarWars-film til levende musik i DR Koncerthuset. Der var en både stor og meget anderledes oplevelse.

Det går stærkt med væksten i My Instore Radio, dog er det svært at komme ind på markedet i Østen.

- Musiksmagen i for eksempel Kina er meget anderledes, men vi har for eksempel Subway i Dubai, for her hører man meget vestlig musik, siger Søren Klausen, der efter små 10 år med My Instore Radio stadig kan glæde sig over sin egen playliste, når han skal tanke hos Shell i Grindsted.

- Fra første dag har holdningen været, at vi hellere ville være en lille del af noget stort end en stor del af noget småt, siger Søren Klausen, der her ses ved Keld Moseholms skulptur foran domicilet i Billund. Foto: Carsten B. Grubach
Søren Klausen i et sjældent roligt øjeblik ved skrivebordet. Han rejser meget - især til USA, hvor My Instore Radio har et stort marked. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Skolepolitiker fra Venstre overvejer: Vil sende sit barn til privatskole i anden kommune

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce