Annonce
Biler

Plug-in-hybrider skal redde muskel-Mercedeser

Den rummelige Mercedes-AMG GT 4-door Coupé kommer nu som plug-in hybrid med V8-motor og delvis eldrift. Foto: Mercedes
Kunderne til de kraftige Mercedes AMG-biler er blevet mere åbne over for plug-in-hybrider og elbiler. De første modeller er lige om hjørnet.

Det er bestemt nye tider for bilproducenterne. Det gælder især de store premium-mærker, som skal gentænke deres muskelsvulmende sports-afdelinger, der både giver prestige og store indtægter, men som er presset af miljøkrav, stigende grøn bevidsthed og pludselig fremstår som fortidens dinosaurer. Mens visse bilkøbere lægger vægt på buldrende V6- og V8-motorer, sigter andre mod elektrisk performance.

Det giver hovedbrud på direktionsgangene, hvor de store tænkehatte er fundet frem. EU’s embedsmænd kigger nemlig på en bilkoncerns samlede udslip. Det betyderfor eksempel, at VW-koncernen indtil videre har luft til de store Audier, Bentley-modeller og Lamborghini-biler, fordi der er planer om hundredtusindvis af elbiler i de kommende år.

Et mærke som Volvo går flere veje. Ud over en stribe nye elmodeller omdannes mærkets performance-division, Polestar, til et rendyrket elbilmærke, mens det helt nye elbil-brand, Lynk & Co., lanceres, hårdt presset af Tesla, der lancerer effektive og hurtige elbiler i alle klasser.

Annonce

Mercedes-AMG

Performance-divisionen hos Mercedes har eksisteret siden 1967, hvor den blev grundlagt som et tuningsfirma af to ingeniører, som var blevet fyret fra Mercedes.

I 1999 købte Mercedes aktiemajoriteten og i 1994 resten af firmaet. Det er i dag udviklet til en selvstændig division i Mercedes-koncernen.

Stigende grøn bevidsthed

Et mærke som Mercedes, der har en stor andel af CO2-tunge biler, er nu på vej med en mellemløsning. Her har det potenstunge AMG-brand de senere år fået fortsat vokseværk, men plug-in-hybrider skal nu i langt større grad have plads. Det skriver Automotive News.

Det skyldes især, at bilkøberne nu er klar, lyder det fra Mercedes’ salgschef, Britta Seeger, til bladet.

"De seneste 12-18 måneder har vi virkelig set et skift i folks tankesæt, så de er langt mere åbne over for el- og hybridbiler. Derfor ser jeg store muligheder for AMG, både med traditionelle performance-modeller og elektriske versioner, som den kommende GT4-door Coupé hybrid," siger hun.

Her giver plug-in-hybriderne mulighed for at kombinere eldrift og voldsom konventionel motorkraft, selv om det virker paradoksalt. Det gælder netop GT4-door Coupé, der blev vist som plug-in-koncept i 2017 og kommer senere i år. Her spiller en V8-benzinmotor sammen med plug-in-delen, som har teknologi fra Mercedes’ Formel 1-program, og som leverer over 800 hk, da eldelen også giver et boost, hvilket skal understrege AMG’s performance-rødder.

Vi kender ikke rækkevidden.

AMG er også i gang med at udvikle en tosæders hyperbil, Projekt One, hvor en V6-motor spiller sammen med fire elmotorer og leverer over 1000 hk. Rækkevidden her er dog kun 25 kilometer. Folkene bag overvejer angiveligt også plug-in-versioner af andre AMG-modeller.

Presset indtjening

Det store tyske mærke er dog presset. Selv om Mercedes havde en rekordomsætning i 2019, steg omkostningerne, og overskudsgraden røg ned. På trods af stigende pres på de mere benzin- og dieselslugende biler, storpolitiske spændinger og brexit, forventer Britta Seeger, at omsætningen for premium-mærket holder et højt niveau.

Mens det globale bilmarked ventes at falde, forudser analytikere nemlig, at premium-mærkerne holder skansen. Herhjemme har Mercedes vundet markedsandele de senere år. Det skyldes ikke kun et bredere program, men også massive prisnedsættelser.

"Det er blevet svært at komme med præcise forudsigelser. Men jeg er optimistisk, fordi der stadig bliver skabt velstand og en efterspørgsel på personlig mobilitet i den store markeder, som vokser," siger Britta Seeger.

Mercedes har da også flere plug-in-hybrider og elbiler på markedet eller på vej. Således kom den elektriske EQC i fjor, den følges af den store sedan EQS til september.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

112

Dige repareret ved Møllehus i nat: - Vi er fortsat i forhøjet beredskab

Annonce